Boek Somebody Will Know Someday gepresenteerd tijdens symposium Route 34

Donderdagmiddag presenteerde Koert Broersma, websiteredacteur van het C+B Museum, zijn boek Somebody Will Know Someday – Herinneringen aan Cuby & the Blizzards. Dat gebeurde tijdens het bluessymposium Route 34 – Blues is Drenthe, Drenthe is Blues bij cultuurpodium VanSlag in Borger. Broersma reikte de drie eerste exemplaren van zijn boek uit aan PvdA-gedeputeerde in Drenthe Cees Bijl, bluesartiest Ralph de Jongh en Jan Venhuizen, manager van Cuby & the Blizzards tussen 1964 en 1977. Het boek is opgedragen aan Jan Venhuizen. “Omdat hij alles dertien jaar lang van zeer dichtbij heeft meegemaakt en lief en leed, succes en shit deelde met de groep.”

Website4

Somebody Will Know Someday is in feite de mondelinge geschiedschrijving van Cuby & the Blizzards, gezien door de ogen van 25 personen die voor het boek zijn gëinterviewd, variërend van Boudewijn de Groot en Jan Akkerman, tot manager Jan Venhuizen en Douwina Oosterhof, de weduwe van Harry Muskee. Daarnaast interviewde Broersma ook talrijke ex-bandleden, zoals Herman Deinum, Willy Middel, Eelco Gelling, Jaap van Eik, Lou Leeuw, Henk Hilbrandie en Hans Waterman.

De interviews werden in de periode 2012-2016 in eerste instantie geschreven voor de website van het C+B Museum.

Bijdrage aan cultureel erfgoed
Koert Broersma zei tijdens de presentatie dat hij hoopte dat zijn boek een bijdrage levert aan de doelstelling van wat we met z’n allen in Grolloo proberen te bewerkstelligen, namelijk het behoud van het culturele erfgoed van Harry Muskee en de andere Blizzards. Hij ziet zijn boek ook als een eerbetoon aan alle bandleden die bij C+B hebben gespeeld en aan iedereen die betrokken is bij het C+B Museum en de bluesactiviteiten in Grolloo.

XXWebsite2

Volgens hem is het boek niet alleen maar een hosanna-verhaal, maar schets het een eerlijk en reëel beeld van de groep. Daarbij zijn nieuwe feiten naar boven gekomen, zoals het ware verhaal over het niet doorgaan van de Amerikaanse tournee van C+B in 1969, of het gebrek aan waardering voor bijvoorbeeld Eelco Gelling en Herman Brood. “Manager Jan Venhuizen was overal bij en praat daar uit eerste hand over. Hij heeft dat niet eerder gedaan. Ook ben ik blij met interviews met Douwina Oosterhof en Eelco Gelling, die nu eens de gelegenheid kreeg om zijn kant van het verhaal te vertellen. Ik heb aan Douwina de conclusies voorgelegd van de anderen over het soms merkwaardige gedrag van Harry. Ze herkent die zeker, maar nuanceert ze wel en heeft er ook wel een verklaring voor. Ook zij vertelde openhartig over haar relatie met Harry en over zijn laatste jaar.”

Veel foto’s
Somebody Will Know Someday is een kloek boekwerk geworden, met 288 pagina’s en ruim 130 foto’s, waarvan vele niet eerder zijn gepubliceerd. Ze komen onder meer uit de archieven van sologitarist Eelco Gelling en van Cuby-fotograaf bij uitstek Rudy Leukfeldt.

XXWebsite5

Het boek is vanaf vandaag verkrijgbaar in de boekhandel (ISBN 9789023255093), bij webwinkel bol.com en bij café-restaurant Hofsteenge in Grolloo. Wie het boek daar koopt, betaalt de normale winkelprijs van € 19,95, maar daarvan komt een deel ten goede van het C+B Museum. Van harte aanbevolen dus!

Symposium
De presentatie van het boek vormde slechts een klein onderdeel van het omvangrijke bluessymposium. Er waren lezingen van Arend Jan Heerma van Voss, Roel Bentz van den Berg, Gerard Marlet en Coen de Jonge, over de blues door de eeuwen heen, de betekenis van blues, de waarde van blues, de verschillen en overeenkomsten tussen jazz en blues en de invloed van cultuur op de economie in Drenthe. Tevens werd er gediscussieerd over de vraag op welke wijze in Drenthe de basis voor een echte bluescultuur kan worden gelegd en versterkt. Wat moet er worden gedaan om jong bluestalent in Drenthe te laten rijpen en podia te beiden om op te treden? Met een bluesacademie of –universiteit? En wordt het niet eens hoog tijd voor een Harry Muskee-straat in Assen en/of Grolloo? En moet er geen Muskee-prijs komen voor jong bluestalent of beste bluesact van Nederland?

XWebsite3

Dagvoorzitter Jan Douwe Kroeske presenteerde het symposium en vertelde over zijn eigen ervaringen met Muskee en de anderen tijdens zijn 2 Meter Sessies en over de financiële perikelen rond de totstandkoming van de oeuvrebox 40 jaar de blues uit 2006.

Tussen de programmaonderdelen door werd er veel geluisterd naar muziek, via optredens van Ralph de Jongh, GG & the Cruisers, Michael Dotson en My Blue Van.

Al met al een zeer geslaagde middag, die werd afgesloten met een prima bluesbuffet.