Schilderij Muskee geschonken aan Museum

Enige maanden geleden ben ik benaderd door Gerard Gras met de vraag of wij als museum interesse hadden voor een schilderij van Harry Muskee. Wij stellen wel wat eisen aan een portret, want er wordt ook van alles aangeboden waar we eigenlijk weinig of niets aan hebben.

Ik stelde voor: Stuur maar een foto om een idee te krijgen. De foto werd opgestuurd en het zag er verfrissend uit. Olieverf op doek in kleur. Het was gemaakt van een foto die van Harry was gemaakt bij het programma Harry’s Blues.

Mijn gedachte was dat w e hier wel iets mee konden en vervolgens werd Gerard teruggemaild dat we wel interesse hadden als er sprake zou zijn van een schenking of van bruikleen.  Later werd ik gebeld door de schilder Herman Peters (foto links, met rechts Hans Vons). Hij wilde het graag schenken aan het museum.

Kort daarna werd ik gebeld door RTV Drenthe, die graag een reportage op locatie wilde maken tijdens de overdracht. Dat zou een mooie promotie voor ons museum zijn. Afgesproken werd om het op maandag 22 juli te doen, om half elf bij het programma Koffie en Keuvelen.

Op de bewuste maandag was iedereen rond 10.00 uur aanwezig en alles werd in gereedheid gebracht. Het schilderij geplaatst op een ezel voor de vleugel van Harry waar er een mooie lichtinval is. In het echt vond ik het schilderij nog sprekender en met een glimlachende Harry. Nou daar kan ik wel wat mee.

Vervolgens werden Herman en ik bij het portret geïnterviewd. Herman vertelde iets over het schilderij, dat het laag voor laag was gecreëerd in de stijl van fijnschilderen. Degene die ook schilderen weten om welke techniek het gaat. Herman is een gepassioneerd schilder die al heel wat stukken op zijn conto heeft staan die hij  ook verkoopt. Ook Harry kon hij verkopen, maar hij wilde dat eigenlijk niet. Gerard Gras zei tegen Herman: Waarom schenk je het niet aan het C+B Museum? Dat vond Herman eigenlijk niet eens zo gek idee en vervolgens is het balletje gaan rollen.

Ik mocht iets vertellen over het museum en over de objecten die we aangeboden krijgen. Ook hoe we omgaan met de dingen die we krijgen en met name waar we dit schilderij gaan plaatsen. Daar had ik wel een idee voor. Het gaat naar boven waar de expositie is van de Circle of Life van Harry. Aan de hand van foto’s, geluidsfragmenten en bijzondere objecten die in de drie vitrines zijn opgesteld wordt de bezoeker door het leven van Harry geleid. Naast  de laatste vitrine staat het schilederij opgesteld op een ezel.

Wij zijn als museum hier heel blij mee, want van dergelijke schenkingen moeten we het hebben. Met voldoende nieuw materiaal zijn we in staat om met regelmaat een andere expositie te maken, zodat het C+B Museum levendig blijft. Dat had Harry zeker zo gewild.

Dit artikel werd geschreven door Hans Vons, beheerder van het C+B Museum.