Gitarist Kai Strauss in Cuby Museum

Gitarist Kai Strauss uit Duitsland was zondag 20 oktober in Grolloo en hij was erg nieuwsgierig naar het Cuby Museum. Peter Schavemaker van Grolloo Radio zorgde ervoor dat de bekende bluesgitarist een kijkje kon nemen in het museum en onze vrijwilliger Karlo Kuijk ontving hem zondag rond het middaguur.

Kai Strauss (links) en Peter Schavemaker bekijken de foto’s bij de piano waar ooit Herman Brood op speelde (Foto: Cuby Museum / Fred Lubbers)

Uitermate geïnteresseerd bekeek Strauss de verschillende museumstukken en foto’s. Vooral het beeldmateriaal, foto’s en video’s, trokken zijn aandacht. “Ik ben echt onder de indruk”, liet hij weten. “Ik had het museum veel kleiner verwacht, maar dat het zo’n mooie behuizing is en in deze geweldige staat verkeert, is een verrassing.”

Vergezeld door Peter Schavemaker en museumbestuurslid/vrijwilliger Fred Lubbers bekeek Strauss heel veel zaken nauwgezet. Ook stond hij stil bij de grote foto van de tent van het Holland International Blues Festival, waar hij afgelopen juni zelf nog optrad. “Pas nu zie ik hoe groot het eigenlijk is. Dit is ook prachtig voor Grolloo”, aldus Kai Strauss.

Kai Strauss wijst de tent aan, waar hij afgelopen zomer in optrad tijdens het HIBF. (Foto: Cuby Museum / Fred Lubbers)

“Ik wist ook niet dat Harry Muskee en zijn band contact hebben gehad met zoveel grootheden als John Mayall en Van Morrison. Prachtige herinneringen zijn hier bewaard gebleven.”

Als herinnering voor hemzelf ontving Kai Strauss de onlangs door het Cuby Museum uitgebrachte cd Legacy Leeft uit handen van Karlo Kuijk en Peter Schavenmaker. Later in de middag trad Strauss op bij caré-restaurant Hofsteenge in Grolloo in het kader van de concertreeks Sunday Blues.

Strauss te midden van Karlo Kuijk (links) en Peter Schavemaker, met de cd “Legacy Leeft” (Foto: Cuby Museum / Fred Lubbers)