Zussen schenken verzameling aan C+B Museum

De collectie van het C+B Museum is sinds donderdagmiddag weer in omvang toegenomen. De zussen Greet, Wil en Corrie Plaatzer kwamen uit West-Nederland naar Grolloo om de verzameling van hun zus Janny te overhandigen. Janny zelf kon helaas vanwege gezondheidsredenen niet aanwezig zijn.

XPlaatz2 Aangepast

Greet Plaatzer (op de foto boven met bestuursleden Hans Vons, Lukas Koops en Roelof Enting) vertelde dat Janny in de jaren zestig in Amsterdam altijd met muziek bezig was en veel groepen en artiesten tijdens optredens ging bekijken. Haar fascinatie groeide soms uit tot persoonlijke contacten met de bandleden. “Janny was helemaal weg van Cuby & the Blizzards en door die contacten kwamen de jongens ook wel bij ons thuis. Ik was toen hooguit een jaar of zeven, acht, maar ik zie ze nog zo zitten om de tafel. Er was altijd wel plaats bij ons thuis en het was altijd druk.”
Lachend: “Ook al was ik nog zo klein, ik was zelf helemaal weg van Eelco Gelling. Eelco wist dat en beloofde plagerig later met me te zullen trouwen. Die belofte is hij dus nooit nagekomen…”

XPlaatz1 Aangepast

Zus Janny, die volgens haar zussen destijds ook een tijdje bij Harry in de boerderij in Grolloo zou hebben verbleven, heeft van begin af aan veel van de Blizzards verzameld: knipsels, foto’s, posters, handtekeningen, platen. Hiervan heeft ze een dik plakboek aangelegd. Maar omdat ze naar een verzorgingstehuis gaat, moest er thuis worden opgeruimd.

De drie zussen van Janny hadden het album en de platen eerst op Marktplaats gezet. Op de verzameling werd al aardig geboden. Toen er contacten ontstonden met het C+B Museum besloten de zussen de verzameling aan museum te gunnen, tegen een ‘vriendelijke’ vergoeding.
De items werd donderdag in ontvangst genomen door Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo. Hij zei bijzonder blij te zijn met de collectie, die ongetwijfeld een mooi plaatsje zal krijgen in een toekomstige tentoonstelling.

xPlaatz4 Aangepast

De drie zussen kregen vervolgens een rondleiding door het museum aangeboden. De bijeenkomst werd afgesloten met een drankje bij restaurant Hofsteenge. Greet, Wil en Corrie waren echter dusdanig onder de indruk van hetgeen ze in het museum hadden gezien, dat ze ter plekke spontaan besloten de verzameling aan het museum te schenken. De aan hen betaalde vergoeding kreeg het museum dus weer terug! Een bijzonder fraai en genereus gebaar!

xPlaatz5 Aangepast

Er was donderdagochtend nog een bijzondere gast bij het museum. Verzamelaar Gerard Schalk uit Dedemsvaart had oorspronkelijk via Marktplaats op de Cuby-collectie geboden. Hij viste dus naast het net, omdat was besloten dat de spulletjes naar het C+B Museum zouden gaan. De dames Plaatzer hadden echter op Marktplaats ook enkele items van The Beatles te koop aangeboden, waaronder een origineel Beatles-jurkje uit de jaren zestig. Gerard was de hoogste bieder, en toen hij hoorde dat de zussen naar Grolloo zouden komen, vroeg hij hen daar het jurkje te willen overhandigen. “Ik ben ook een grote Cuby-fan, dus zodoende slaan we twee vliegen in één klap.”

xPlaatz3 Aangepast

Uiteraard werden Gerard en het jurkje ook op de gevoelige plaat vastgelegd (foto boven met de zussen Plaatzer). Op het verzoek om het jurkje aan te doen, ging hij jammer genoeg niet in. “Dan scheurt het aan alle kanten kapot en kan ik het direct weggooien…”