Zilveren Anjer voor Albert Haar

Aan Albert Haar, onder meer ex-conservator van het C+B Museum, is de Zilveren Anjer van het Prins Bernard Cultuurfonds toegekend. Dat is vrijdagochtend bekendgemaakt.
Albert kreeg in zijn woonplaats Zuidwolde tijdens een verrassingsbezoek van commissaris van de Koning Jette Klijnsma een persoonlijke brief van prinses Beatrix en een bos bloemen.

VriendenVrijwilligers14jan2018 032 Custom

Vanwege de coronacrisis wordt het uitreiken van de onderscheiding uitgesteld tot begin volgend jaar. Als het goed is zal prinses Beatrix hem dan de Zilveren Anjer overhandigen.

Albert Haar krijgt deze bijzonder eervolle onderscheiding voor zijn jarenlange inzet met betrekking tot het Drentse culturele leven. Hij was betrokken bij tal van initiatieven, zoals de Literaire Hemel en andere activiteiten in het bekende culturele café in Amen en (met anderen) de oprichting van de Stichting Het Drentse Boek.

Maar wij kennen hem natuurlijk het beste als één van de grondleggers en conservator van het C+B Museum. Vanaf de opening in juni 2011 tot eind vorig jaar verrichtte Albert dit werk met veel kennis en enthousiasme. Daarnaast presenteert jij al bijna dertig jaar het radioprogramma Harry’s Blues bij RTV Drenthe.

“Zijn betekenis voor de Drentse cultuur is groot, en zijn verbindende kracht maakt hem van onschatbare waarde voor de Drentse samenleving,” zo schreef prinses Beatrix in haar brief. Albert zal nog even moeten wachten op zijn Zilveren Anjer, maar de felicitaties zijn er op dit moment niet minder om.
Van harte gefeliciteerd Albert!