Zeer geslaagde Vriendenmiddag C+B Museum

Het C+B Museum heeft in 2023 wederom een uitstekend jaar gedraaid. De belangstelling van het publiek voor de expositie Legacy Leeft was groot. Zo’n 4000 bezoekers kwamen een kijkje nemen. Dit aantal blijft de laatste jaren redelijk stabiel en dat is een opmerkelijk resultaat, gezien het feit dat het Museum de eerste vijf jaar van haar bestaan gemiddeld zo’n 3000 bezoekers per jaar trok.

Dat vertelde Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, afgelopen zondag tijdens de jaarlijkse Vrienden- en Vrijwilligersmiddag, in de grote zaal van café-restaurant Hofsteenge in Grolloo. Hoogtepunten op deze bijeenkomst waren een interview met Blizzards-drummer Hans la Faille en een optreden van de band Electric Blues.

Ieder jaar wordt er voor de Vrienden (donateurs), sponsors en trouwe vrijwilligers een speciale bijeenkomst georganiseerd, als kleine dankbetuiging voor alle (financiële) inspanningen. Aan de uitnodiging werd deze keer bijzonder ruim gehoorgegeven. Ruim 160 donateurs en vrijwilligers zorgden in Grolloo voor een bomvolle zaal. Ook dit aantal stijgt ieder jaar en dit is een duidelijk teken dat deze jaarlijkse bijeenkomst zeer wordt gewaardeerd. Na de gebruikelijke begroeting, kwamen deze middag naast voorzitter Lukas Koops, ook presentator Fred Lubbers en conservator Sjoerd Looijenga aan het woord.

In hun praatjes kwamen onder meer de volgende aspecten aan bod:

-Kort werd stilgestaan bij het overlijden van Henk Hilbrandie, die op 11 februari jl. overleed. Henk speelde af en toe als pianist mee met C+B en is onder meer te horen op de eerste lp Desolation.
-Het aantal Vrienden (donateurs) van het C+B Museum loopt gestaag op en nadert zo langzamerhand het “magische” getal van 1000. Op dit moment staat de teller op rond de 980.

-Vrijwilligerscoördinator Frits Rademacher is eind vorig jaar met zijn werkzaamheden gestopt. Hij is inmiddels opgevolgd door Hans Vons (foto boven), die al bij de Stichting werkzaam was als beheerder van het C+B Museum. Hans vertelde dat het aantal vrijwilligers behoorlijk op peil is, maar dat het C+B Museum altijd nieuwe vrijwilligers kan gebruiken. Via de website van het museum (www.cubymuseumgrolloo.nl) kan men zich aanmelden.
Ook penningmeester Richard Heling legde eind vorig jaar zijn functie neer, omdat hij deze werkzaamheden niet langer kon combineren met zijn nieuwe taak als wethouder van de gemeente Aa en Hunze. Inmiddels is er vrijwel zeker een opvolger voor hem gevonden. Hierover volgt binnenkort meer nieuws.
-Het C+B Museum brengt dit jaar een exclusieve eigen cd uit, onder de titel Legacy Leeft. Hierop onder meer nummers van Electric Blues, De Wolf, Grollo, Ralph de Jong, Tangerine en Luca Holkenborg.
-Ondanks dat de huidige tentoonstelling Legacy Leeft nog een seizoen wordt voortgezet, is het thema voor de nieuwe expositie in 2025 al bekend: Travelling with the Blues. Conservator Sjoerd Looijenga sprak kort met filmmaker Willem van der Linde (foto hieronder), die in de jaren negentig van de vorige eeuw uitgebreide filmopnamen van Harry Muskee maakte, onder meer tijdens een reis door de Verenigde Staten. Veel van die beelden zijn niet eerder gebruikt en een aantal daarvan komt in de nieuwe tentoonstelling in 2025 aan bod. Van der Linde maakte in 1985  al de documentaire De Legende over Muskee.

-Sjoerd Looijena sprak ook kort met Henk Vegt en Bert Bulk van de band Electric Blues. De afgelopen jaren heeft deze groep een geweldige reputatie opgebouwd als vertolkers van het werk van Cuby & the Blizzards.
Electric Blues speelt regelmatig in Grolloo en brengt op 24 maart een derde cd met Blizzards-materiaal uit: Time passed me by.

Hierna speelde Electric Blues de eerste van in totaal twee sets. Veel bekende C+B-nummers passeerden de revue, tot groot enthousiasme van het publiek. Uiteraard wordt er reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe cd.

Na de pauze sprak bestuurslid Koert Broersma drie kwartier lang met Hans la Faille, de bekende drummer van C+B in de periodes 1969-1972 en 1996-2011. Talloze gebeurtenissen en anekdotes passeerden de revue. Hans vertelde met veel plezier over onder meer zijn voorliefde voor het drummen, jazz-muziek, zijn vriendschappelijke relaties met Herman Brood en Herman Deinum, zijn jaren als drummer in bands als Blues Dimension, Cuby & the Blizzards en Sweet ‘d Buster en vele andere zaken.

De zo langzamerhand traditionele veiling van in dit geval een van de twee speciale C+B-Museumfietsen en een zestal grote fotodoeken, die onder meer langs de kant van de Voorstreek richting het C+B Museum hebben gestaan tijdens de afgelopen expositiejaren leverde, onder leiding van veilingmeester Dries Zwikker, het mooie bedrag van 720 euro op. Dit geld zal worden gebruikt voor de verschillende activiteiten van de Stichting Blues in Grolloo.

De Stichting Blues in Grolloo heeft voor dit jaar weer enkele bijzondere activiteiten op het programma staan. In het oog springt onder meer de tweede editie van de platenmarkt/beurs die op zondag 18 augustus in Grolloo wordt georganiseerd. Hiervoor is de belangstelling van de platenhandelaren bijzonder groot!
Het jaarprogramma ziet er tot nu toe als volgt uit:

20 april: Opening van het nieuwe seizoen, met de voortzetting van de huidige tentoonstelling Legacy Leeft.
18 augustus: Platenmarkt/beurs, Voorstreek Grolloo.
9 november: festival Binnen Blues, Hofsteenge Grolloo.

Uiteraard vormde deze wederom geslaagde Vriendenmiddag een goede mogelijkheid voor de aanwezigen om de onderlinge contacten te vernieuwen en te verstevigen. Hiervan werd dan ook druk gebruikgemaakt!

Foto’s: Dries Zwikker en Koert Broersma