We Want More!!! geopend door Egbert Streuer en Riemer van der Velde

Met het wegtrekken van de Drentse vlag bij de ingang van het C+B Museum in Grolloo door Egbert Streuer en Riemer van der Velde is woensdagmiddag onder grote belangstelling de nieuwe tentoonstelling We Want More!!! geopend. In de nieuwe expositie staan de fans van Neerlands bekendste bluesband Cuby and the Blizzards centraal.

Zweb10

Speciaal voor de opening kwam oud-wereldkampioen zijspanracen Egbert Streuer en zijn vroegere sponsor en oud-SC Heerenveen voorzitter Riemer van der Velde onder een stralend zonnetje in een oude BSA met zijspan de Voorstreek opgereden. Beide bekende Nederlanders hebben Harry Muskee vele jaren gekend. Zo reed Streuer na zijn motorsportcarrière jarenlang met Harry Muskee iedere woensdag als gezworen kameraden door Drenthe.

Zweb7

Albert Haar, conservator van het C+B Museum, liet tijdens de opening weten dat het juist de fanatiekste fans waren die telkens na een optreden We Want More!!! scandeerden en dat de fans van Cuby and the Blizzards en Harry Muskee wel eens voor het voetlicht gehaald mochten worden.

Zweb6

Voorzitter Lukas Koops van de Stichting Blues in Grolloo liet in zijn welkomstwoord weten dat We Want More!!! in het achtjarig bestaan van het museum de zevende expositie is. Volgens Koops draait het museum, gevestigd in het boerderijtje aan de Voorstreek in Grolloo waarin Harry Muskee samen met de bandleden eind jaren zestig woonde, goed. “Jaarlijks komen hier ruim 4000 bezoekers over de vloer en het museum, dat draait op de inzet van vrijwillige gastvouwen en -heren, heeft inmiddels 640 vrienden. Maar we willen via de actie Op naar 1000 Vrienden doorgroeien”, aldus Koops.

Hij liet de bezoekers voorts weten dat het C+B Museum al enige tijd tracht jongeren voor de blues te interesseren. Dat gebeurt via het inmiddels bekende project Kidsblues. “Via scholen worden jongeren attent gemaakt op de bluesmuziek en daaraan verlenen diverse bluesmuzikanten hun medewerking.”

Zweb5

Pronkstuk in de nieuwe tentoonstelling is de originele Hohner Pianet, waarmee Herman Brood zich in 1967 meldde bij C+B met het verzoek bandlid te mogen worden. De Pianet is een elektrische mini-piano die makkelijk kan worden vervoerd. Nick van der Sloot gaf hem in bruikleen, met het originele “eigendomslabel” van Herman Brood erop geplakt. Brood speelde er in die beginjaren vaak op. De Pianet staat in het museum op de piano die oorspronkelijk aan Harry Muskee toebehoorde.

Zweb3

In de nieuwe expositie is tevens een replica van de trui van Muskee te zien. Het origineel had Harry jaren aan, met name nadat zijn liefdesaffaire met Miep Huisman was beëindigd.

Zweb11

Andere bezienswaardigheden zijn de schilderijenrij met portretten die fans in de loop der jaren van Harry Muskee hebben gemaakt en ter beschikking hebben gesteld, talrijke bijzondere items van verzamelaars als Hein van der Vliet, briefjes, foto’s en speciale platen.

Zweb2

Uiteraard zijn er ook nieuwe interviews te bekijken, gemaakt door conservator Albert Haar, met onder meer Dirk Mulder, Henk Aa, Riemer van der Velde, Luc Rengers, Anneke Wynhold, Annie ter Beek en Gerard van Klaveren. De gesprekken kunnen worden bekeken en op de videowall, die onlangs werd uitgerust met nieuwe beeldschermen, waarvoor een bijdrage is verkregen van het Prins Bernard Cultuur Fonds. Ook het beluisteren via de nieuwe koptelefoons gaat voortaan een stuk eenvoudiger.

Zweb8

De opening van de tentoonstelling, die in ieder geval doorloopt tot en met het voorjaar van 2020, werd opgeluisterd door muziek van bluesmuzikant Big Bo.

Zweb1

Vanaf donderdag 25 april is We Want More!!! ook voor het publiek te zien. Tot eind mei is het C+B op donderdag t/m zondag geopend; in de zomermaanden zelfs zes dagen per week, van 11.00 -17.00 uur.

Tekst: Fred Lubbers en Koert Broersma