‘Volle bak’ bij mondharmonica workshop

Ik had geen idee wat ik kon verwachten, maar na vanavond heb ik het gevoel dat ik een beetje begrijp waar mondharmonica spelen om gaat!”

Dit was slechts één van de vele positieve reacties na afloop van de bluesharp workshop in het C+B Museum. Jong en oud(er) waren vrijdagavond aanwezig en de belangstelling om mee te doen was zó groot, dat de workshop met 27 deelnemers ‘uitverkocht’ was. Er is zelfs sprake van een heuse ‘wachtlijst’.

Ook in de afgelopen jaren mochten de bluesharp workshops in het C+B Museum zich in een dergelijke grote belangstelling verheugen, een teken dus dat aan een duidelijke behoefte wordt voldaan.

XWebsite1

Leuk en leerzaam
De zevenentwintig ‘gelukkigen’ die wèl aan deze workshop mee konden doen, hadden een leuke en leerzame avond. Zij kregen de eerste stappen van het bluesharp spelen uitgelegd door de Groninger muzikant Harbert ‘Herbie’ Grezel, een virtuoos op de mondharmonica. Met zijn bekkens-met-bel en zelfgeconstrueerde koffer-met-pedaal voor de ritmische begeleiding vormde Herbie zelfs een echte ‘one man band’.

Xworkshop2

Herbie gaf zijn workshop op beginnersniveau. Veel van de aanwezigen hadden nooit mondharmonica gespeeld en konden in het museum een eigen bluesharp aanschaffen. Enkele anderen hadden hun eigen mondharmonica, soms nog daterend uit de jaren zestig, meegenomen. Het gezelschap was zeer divers. Zo waren een opa met zijn kleinzoon aanwezig en kwamen sommige deelnemers uit verre oorden als Heerhugowaard en Hoofddorp…

xworkshop5

Grondbeginselen
Aan de hand van enkele bluesfragmenten en wat simpele afbeeldingen, bracht Herbie de deelnemers de grondbeginselen van het bluesharp spelen bij. Hij vermeed daarbij zoveel mogelijk de theorie en legde alles eenvoudig uit. Door kenmerkende ‘loopjes’ uit nummers van bijvoorbeeld Bo Diddley langdurig te herhalen, werden de deelnemers gestimuleerd om mee te spelen. Dat was even wennen, en bij de één ging dat wat makkelijker dan bij de ander. Maar iedereen deed spontaan mee en beleefde zichtbaar plezier aan de workshop. Men kwam dan ook tot de gezamenlijke conclusie dat goed bluesharp spelen niet alleen een vak apart is, maar ook zeer vermoeiend, vooral door de verschillende ademhalingstechnieken.

xworkshop4

Optreden
Leermeester Herbie deed zijn werk boeiend en leuk. Hij sloot de avond af met een kort optreden, waarbij eigen nummers, maar ook Walking Blues van Son House aan bod kwamen. Deze songs staan onder meer op zijn net verschenen CD-epee Right up your street!.

De algemene conclusie van deze avond luidde dat dit een zeer geslaagde bijeenkomst was, die uitstekend past in de doelstelling van het C+B Museum dat er behalve de exposities en festivals, ook ruimte moet zijn voor aanverwante workshops en bijeenkomsten. Gezien de wachtlijst dus op naar de volgende bluesharp workshop?

xworkshop6