Veel belangstelling voor interviewavond “Twee Jannen”

Behoorlijk volle bak vrijdagavond in het C+B Museum, waar tientallen belangstellenden aanschoven voor het interview met de “Twee Jannen”.
Jan Venhuizen en Jan Vrielink waren beiden langere tijd manager van Cuby & the Blizzards en de verschillende bands van Harry Muskee. Venhuizen stond vanaf het allereerste begin aan het roer en hield het vol tot 1977. Vrielink kwam zo’n zeven jaar later in beeld en ook hij bestierde jarenlang de muzikale activiteiten van Harry Muskee.

Onder leiding van C+B Museum-conservator Albert Haar verhaalden beide Jannen met veel enthousiasme, humor en details over deze roemruchte jaren. Jan Venhuizen maakte het allemaal van zeer dichtbij mee en schudde de ene na de andere anekdote uit zijn mouw. Los daarvan bleek het leiden van C+B vaak een moeizame taak. Problemen met geld, drugs, vrouwen, niet nagekomen verplichtingen en onderlinge meningsverschillen en de botsende karakters van de bandleden waren aan de orde van de dag.

XJannen1

Aan de andere kant waren er de successen en de uiteraard ook mooie tijden, die in 1977 tot een einde kwamen toen Eelco Gelling van de ene op de andere dag de overstap naar Golden Earring maakte en ook Herman Brood koos voor zijn solocarrière onder leiding van Koos van Dijk. Bij Jan Venhuizen was de energie om de band opnieuw uit het slop te trekken totaal verdwenen. Hij gaf er de brui aan en liet een teleurgestelde en verbitterde Harry Muskee achter.

Hierna volgden de “magere” jaren. Muskee krabbelde overeind en trachtte zijn muzikale loopbaan een nieuwe richting te geven met een lange rij aan bandleden en groepen als de Muskee Gang, Muskee Band en gewoon Muskee. Vervolgens stapte Jan Vrielink in en ook hij beschreef de vaak moeizame pogingen om deze bands werk en succes te bezorgen. Uitgebreid stond hij stil bij het jubileumconcert in 1990 in Vredenburg (Utrecht), waar -soms met de nodige moeite- veel van Muskee’s oude kompanen weer acte de presence gaven. Kort hierna verdween ook Jan Vrielink van het toneel, na (onterecht) gedoe omtrent het verhogen van zijn managersvergoeding.

xJannen4

Het publiek praatte mee, stelde vragen en beleefde een zeer genoeglijke avond, die muzikaal werd omlijst door een tweetal sets van een prima bluesduo: The Men Unplugged. Gerrit van der Spaan op gitaar en zang en George Reijnders op de bluesharp bewezen over een geheel eigen sound te beschikken en speelden blues traditionals en eigen nummers.

Aan het eind van de avond overhandigde Jan Venhuizen een cadeautje voor het C+B Museum aan Albert Haar: een ingelijste, door Harry Muskee handgeschreven tekst van het nummer Kid Blue. Jan kreeg deze tekst gekregen van Barry van Urk, de leadzanger van Dirty Boulevard, die Muskee ooit had gevraagd om de tekst van dit nummer. Venhuizen was van mening dat deze in het C+B Museum thuishoort en uiteraard is dit een welkome aanvulling op de al omvangrijke collectie.

XJannen3

Op vrijdag 17 mei staat de volgende thema-avond in het C+B Museum gepland. Dan vindt een bijeenkomst plaats over het leven en werk van de legendarische (slide)bluesgitarist Elmore James, bekend van nummers als Dust my broom, Standing at the crossroads en (uiteraard) The sky is crying (ook opgenomen door C+B). Het leven van James bevat, net zoals dat bijvoorbeeld bij Robert Johnson het geval is, de nodige mysteries. Dat geldt evenzo voor de vraag wat zijn bronnen en inspiraties waren voor de vele bekende nummers die hij schreef.
Albert Haar en Koert Broersma verzorgen een inleiding over James, Big Bo Brocken de muziek. Ook deze avond begint om 20.00 uur. Menigeen heeft zich al opgegeven, maar er zijn nog plaatsen beschikbaar. Vrienden van het C+B Museum betalen 5 euro, niet-leden 10 euro. Voor vrijwilligers is de entree gratis.
Opgave via info@cubymuseumgrolloo.nl of 06 27074771.