Uniek geschenk voor C+B Museum

“Zo’n bijzondere schenking heeft het museum nog niet eerder gehad.” Dat liet de voorzitter van het C+B Museum (Stichting Blues in Grolloo), Lukas Koops, zaterdagmiddag weten bij het in ontvangst nemen van een groot houtsculptuur. Het kunstwerk, vervaardigd door Jelmer Zwaan (Nijensleek) en geschonken door Lukas Wever (Hengelo), dat Harry Muskee uitbeeldt, werd door opdrachtgever Wever officieel overgedragen aan het C+B Museum in Grolloo.

AAAAHoutsculptuur Aangepast

Wever, die lange tijd goede contacten met Harry Muskee onderhield, had de blueszanger beloofd dat wanneer Muskee ooit iets zou overkomen er iets achter zou blijven, zodat Muskee nooit vergeten zou worden. “Ik las over houtkunstenaar Jelmer Zwaan die figuren uit bomen zaagt. Zo ben ik op het idee gekomen,” aldus Lukas Wever (foto onder, links) die Zwaan (foto rechts) voordien totaal niet kende. Na een aantal gesprekken gaf hij opdracht een kunstwerk met Harry Muskee als onderwerp te maken.

AAOverhandiging houtsculptuur Muskee Wever links Zwaan rechts 20211016 Aangepast

Zes weken is Zwaan bezig geweest met het verzagen van een eikenboom tot het houtkunstwerk van Muskee en zaterdagmiddag werd het in opdracht van Lukas Wever overgedragen aan het C+B Museum. Voor de onthulling had Wever twee oude bekenden van Muskee gevraagd, Harry Bimolt, een volle neef van de zanger en John Hofsteenge, caféhouder in Grolloo en zoon van Harm en Grietje, die Muskee in zijn Grolloo-jaren veel hebben ondersteund.

Het kunstwerk van Muskee is vervaardigd uit een 200 jaar oude eik die geveld is in Kolderveen. “Het is hard eikenhout en dit beeld is al bewerkt, zodat het lang mee kan gaan.” C+B Museum-voorzitter Lukas Koops beloofde kunstenaar Zwaan dat het museum het beeld jaarlijks goed zal verzorgen, zodat het in lengte van jaren mee kan.

AAAAAHoutbeeldMuskee Aangepast

Gevraagd naar de reden van het geven van de opdracht voor het kunstwerk liet initiatiefnemer Lukas Wever weten: “Ik heb het Harry Muskee ooit beloofd en dan moet je dat nakomen. Het geld dat het mij heeft gekost, kan ik later toch niet meenemen. Ik ben blij dat ik Jelmer heb gevonden om het uit te voeren naar voorbeeld van een foto die Rudy Leukfeldt gemaakt heeft. Zo hebben we een blijvend eerbetoon aan Harry Muskee.”

Tekst en foto’s: Fred Lubbers.