Tropische editie Holland International Blues Festival om nooit te vergeten

Misschien was het wel het eerste festival waarbij iedereen blij was dat het ‘dak er niet afging’ want een plekje in de schaduw was goud waard. De zesde editie gaat de boeken in als de eerste tropische editie van het Holland International Blues Festival. Op vrijdag tikte de thermometer al 31 graden aan op zaterdagmiddag werd er op de houten vloer een temperatuur van over de 40 graden gemeten. De duizenden bezoekers kwamen ondanks die priemende zonnestralen massaal naar Grolloo. Op zaterdag wat minder talrijk dan op vrijdag maar in totaal genoten ruim 25.000 jongere ouderen en oudere jongeren van een festival waarbij de verzamelnaam ‘blues’ al lang niet meer de lading dekt.

Country, soul, rock en blues wisselden elkaar zelfs binnen één optreden af. Belangrijkste voorbeeld daarvan was headliner John Fogerty. Samen met zijn zonen bouwde hij op vrijdagavond de tent om tot één groot dampend feestcafé. En er viel zeker wat te vieren. De Amerikaanse rockartiest heeft na jaren van juridische strijd de muziekrechten van zijn voormalige band Creedence Clearwater Revival (CCR) in handen gekregen. “Na vijftig jaar ben ik eindelijk herenigd met mijn muziek”, riep de 77-jarige Fogerty vanaf het podium. Met een glas champagne in de hand vierde hij met alle aanwezigen dat hij nu weer eigenaar is van iconische nummers als ‘Bad Moon Rising’, ‘Have You Ever Seen The Rain’, ‘Proud Mary’ en ‘Fortunate Son’. Met een “God bless ya Grolloe” besloot hij zijn optreden in het kader van de ‘Celebration Tour’ natuurlijk met een massaal meegezongen versie van ‘Proud Mary’. Voor velen was dit optreden het absolute hoogtepunt van het festival.

Zanger Erwin Nyhoff trad dit festival ook op als presentator. Dat laatste maakt blijkbaar zoveel indruk op hem dat hij regelmatig sprakeloos was. Gelukkig kon het publiek op het buitenterrein ook beide dagen genieten van een zingende Nijhoff. Op een klein intiem podium bracht hij een muzikaal en integer eerbetoon aan Harry Muskee. Omdat Harry niet alleen de aanleiding is geweest voor de komst van het festival maar ook omdat het op 10 juni de 82ste geboortedag van Cuby was. Met hetzelfde repertoire tourt Erwin Nijhoff dit najaar samen met Erwin Java en Sean Webster langs de Nederlandse theaters. Het publiek genoot zichtpaar van deze pauze-act.

Het zonovergoten festival werd op zaterdagavond afgesloten door Christone ‘Kingfish’ Ingram die we vanaf nu beter Christone ‘KingFACE’ Ingram kunnen noemen. Hij liet opnieuw zien dat virtuoos gitaarspel best pijnlijk kan zijn. Met indrukwekkende grimassen zette hij de tent naar zijn hand. Daarna was het aan Beth Hart om haar plotselinge afwezigheid vorig jaar in één keer goed te maken. Hart was er tijdens de eerste editie al bij en Nederland heeft een speciaal plekje in haar hart. “Het was één van de eerste landen waar haar bijzondere talent werd opgemerkt”, aldus Junior van der Stel, namens MOJO woordvoerder van de organisatie. Dezelfde organisatie maakte bekend dat er volgend jaar zeker een 7e editie van het festival gaat komen. “Het zou zonde zijn om er niet mee door te gaan. Zeker als je kijkt naar hoeveel publiek eropaf komt”, aldus Junior van der Stel, ” Schrijf maar vast in je agenda dat in 2024 het festival wordt gehouden op 14 en 15 juni.”

Dankzij alle speciale maatregelen, zoals extra watertappunten en schaduwplekken, kan de organisatie tevreden op deze hete versie van het HIBF terugblikken. Waren er dan helemaal geen wanklanken te horen? De muziek stond een paar keer maal ‘veels’ te hard. Bij de Blood Brothers was het niet te doen en liep het publiek, ondanks gehoor beschermende maatregelen, massaal de tent uit. De wachtrijen voor de ingang op vrijdag waren wel erg lang. Zeker met een brandende zon op je dak. En dan was er nog de almaar uitdijende fietsenstalling. Iedereen rijdt tegenwoordig elektrisch en deze rijwielen nemen dubbel zoveel parkeerplek in. In heel Grolloo was geen boom, hekje of kei meer beschikbaar om je stalen ros te kunnen parkeren.

Dankzij de inzet van vele vrijwilligers kwam het uiteindelijk allemaal goed. Die vrijwilligers hielden er vooral op zondag bijna allemaal een snor aan over want stofhappen was het zeker tijdens deze 6e editie van het Holland International Blues Festival. Grolloo leek voor een paar dagen in de Mississippi Delta te liggen.

Tekst: Sjoerd Looijenga / foto’s : Rego Meijer, Herman van Oost, Dries Zwikker en Sjoerd Looijenga.