Treffend eerbetoon aan Harry Muskee

Harry Muskee, die maandag precies vijf jaar geleden overleed, is op passende wijze herdacht.

XWebsiteartikel2

Nadat overdag de teksten van twee van de bekendste nummers van Cuby & the Blizzards, Window of my eyes en Appleknockers flophouse, op het wegdek van de Voorstreek waren aangebracht door Rob Lankreijer van CarDeco en Albert Haar (C+B Museum), werden de woorden van Appleknockers flophouse in de avonduren officieel onthuld door Eric van Oosterhout, burgemeester van de gemeente Aa en Hunze.

XWebsiteartikel6

De aanwezige bezoekers waren even daarvoor kort toegesproken door Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, en Albert Haar, conservator van het C+B Museum. Laatstgenoemde wees er nadrukkelijk op dat het bij C+B niet altijd alleen om de muziek gaat, maar dat de teksten van Harry Muskee minstens net zo belangrijk zijn. “Want die geven een uniek inzicht in de persoon Muskee.”

Eric van Oosterhout vond dat de teksten op het wegdek niet alleen een eerbetoon zijn aan Harry Muskee, maar ook aan de andere Blizzards. “En vooral aan al die vrijwilligers en betrokkenen die al vijf jaar keihard werken om de muziek van C+B levend te houden, en daarin slagen.” Eerder had Van Oosterhout zich afgevraagd hoe het mogelijk is dat het alweer vijf jaar geleden is dat Muskee overleed. “Waar blijft de tijd? Ik weet niet hoe het met u is, maar het bericht van zijn dood staat met nog zeer helder op het netvlies en dat zal ook altijd zo blijven. 26 september is toch een dag met een traan.”

XWebsiteartikel4

Hierna verraste singer/songwriter Ralph de Jongh de aanwezigen met een prachtige akoestische versie van Somebody will know someday. Een mooiere aftrap van de Ode aan Muskee, die een half uurtje later in Hofsteenge begon, was nauwelijks denkbaar.

Een passender tekst dan die van Appleknockers flophouse (een flophouse was vroeger in het zuidelijke deel van de Verenigde Staten een goedkoop logement voor onder meer rondtrekkende muzikanten en seizoenarbeiders) bij het C+B Museum is ondenkbaar. Al was het alleen maar vanwege de toepasselijke regels “If you come to our Appleknockers flophouse, you don’t know what you’re bound to see”. Een nadrukkelijke uitnodiging om het C+B Museum te bezoeken!

XWebsiteartikel1

In de avonduren was er de Ode aan Muskee. Jonge, regionale artiesten als Joost Dijkema (Assen), Blackbriar (Assen), Haas (Meppel), Loop Alley (Assen), Easterfield (Emmen), DJ Steve Granero (Assen) en Daniël Crane and the Rebellion (Erm/Emmen) speelden onder meer bewerkingen van Cuby-songs of eigen nummers geïnspireerd door Muskee.

N.B. De onderstaande foto’s van de optredende artiesten bij de Ode aan Muskee werden gemaakt door Henry Knegt. Bedankt Henry!

XWebsiteartikel5

Ode1