Saxofonist Rudy van Dijk overleden

Naar nu bekend is op 26 september op 70-jarige leeftijd Rudolf Gerhard (Rudy/Ruud) van Dijk overleden. Rudy van Dijk is in Zwolle geboren, maar zijn vader was afkomstig uit Nieuw-Amsterdam.

Zruud van dijk2

Rudy van Dijk speelde in 1970 mee op het album Too Blind To See van Cuby & the Blizzards. Hij zat toen nog op het conservatorium in Zwolle waar hij klarinet studeerde. In die tijd (1966-1969) maakte hij deel uit van Blues Dimension, samen met o.a. Helmig van der Vegt, Hans La Faille en Herman Deinum. In 1973 speelde Rudy saxofoon in de Erwin Somer Group, samen met Hans la Faille, Herman Deinum en Jaap van Eik. Later maakte Rudy enige tijd deel uit van de Muskee Gang. Hij werkte onder meer mee aan het album The Legend.

Zhelmig rudy en hans2

Hoewel blues hem zeker na aan het hart lag, ging zijn echte interesse uit naar de jazz. Hij werkte bij conservatoria in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Bij die laatste opleiding werd op zijn initiatief in de jaren negentig van de vorige eeuw de afdeling Jazz en Pop opgericht.
Rudy van Dijk was een veelzijdig mens. Muzikant in hart en nieren, maar ook arrangeur en producent. Per 1 januari 2017 ging hij met pensioen.

Tekst: Albert Haar