Ook dit jaar geen Binnen Blues en nieuwe expo trekt al 1000 bezoekers!

Ook dit jaar zal er helaas geen sprake zijn van het festival Binnen Blues in Grolloo. De negende editie van dit muziekgebeuren kon vorig jaar ook al geen doorgang vinden. Het bestuur van de Stichting Blues in Grolloo acht het om praktische redenen niet mogelijk om het festival in november te organiseren. Het is immers niet duidelijk wat in het najaar de invloed zal zijn van de huidige corona-epidemie. Als er dan nog steeds sprake van is dat binnenshuis de 1,5 meter regel van toepassing is en dat er bijvoorbeeld niet meer dan 100 mensen in de Grote Zaal van Hofsteenge toegelaten mogen worden, heeft het geen zin om het festival te laten plaatsvinden. Financieel kan dat simpelweg niet uit. Bovendien is het ook bijzonder lastig om nu acts te boeken als niet bekend is wat er in november wel en niet mogelijk is. Om die redenen is besloten om Binnen Blues ook voor dit jaar te schrappen. Volgend jaar wellicht weer beter.

Er is echter ook positief nieuws te melden! Het C+B Museum heeft namelijk amper zes weken na de opening van de tentoonstelling Harry Muskee 80 Jaar al de duizendste bezoeker aan deze expositie kunnen verwelkomen. Het was mevrouw Dita Duijndam uit Sappemeer die zaterdagmiddag deze mijlpaal vol maakte. Ze had vooraf gereserveerd en bezocht samen met haar zus uit Zuidlaren en broer uit Balinge de nieuwe expositie in het museumboerderijtje in Grolloo. Dita Duijndam was volledig verrast toen conservator Sjoerd Looijenga en gastheer Hans Vons haar lieten weten dat zij de duizendste bezoeker was.
“Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij een bezoek aan een museum of zo. Ik vind het geweldig,” liet Dita Duijndam met een brede lach weten.

1000stebesoekerA Aangepast

Boeket en boek
De inwoonster van Sappemeer (foto boven met conservator Sjoerd Looijenga) werd verrast met een mooi boeket bloemen en ook ontving zij het boek Somebody will know someday van auteur Koert Broersma, met vele interviews met mensen die Harry Muskee heel goed hebben gekend. Verder kreeg het drietal gratis toegang tot het museum.
Dita Duijndam is een echte fan van de muziek van Cuby & The Blizzards.
“Ik heb Harry Muskee in het verleden wel zien optreden en daarnaast luister ik graag naar de muziek van C+B. Ik had op de website al verschillende dingen over de expositie gezien en was ook al eens bij café Hofsteenge geweest. Ja, dan wordt het wel tijd om het museum eens te bezoeken,” liet Dita Duijndam weten. “We hebben jaarlijks een broer- en zussendag en we kozen er dit jaar voor om het museum in Grolloo te bezoeken. Maar dat dit erachter vandaan zou komen is een complete verrassing.”

1000stebezoekerB Aangepast

Verrassing
Voor het bestuur van het C+B Museum is het een verrassing dat al na ruim vijf weken de duizendste bezoeker welkom kon worden geheten. De tentoonstelling is vanaf 10 juni voor het publiek geopend en niet de gehele week te bezoeken, maar van donderdag tot en met zondag. “Het is heel fijn dat onze expositie zo goed wordt gezocht,” zei conservator Sjoerd Looijenga zaterdagmiddag. “Er is heel veel animo, niet alleen vanuit het Noorden, maar vanuit het gehele land. Het blijkt dat deze tentoonstelling over het leven van Harry Muskee een schot in de roos is.”

Tekst en foto’s: Fred Lubbers.