Onverwachte donatie uit politiek Den Haag

Het C+B Museum werd afgelopen dinsdagmiddag verrast met een financiële injectie uit politiek Den Haag. Deze onverwachte gulle gift was niet afkomstig van het kabinet Rutten, maar van de NOS en had alles te maken met het afscheid van politiek redacteur Toof Brader, bekend van onder meer NPO Politiek.

Xwebsite2

Deze markante persoonlijkheid gaat deze week met pensioen en zijn collega’s dachten lang na over een passend afscheidscadeau. “Een boek of ander aandenken past absoluut niet bij Toof,” vertelde collega Michiel Breedveld. “Het moest iets alternatiefs worden dat achteraf zijn goedkeuring zou krijgen. Toof vertelde af en toe over zijn afkomst. Hij kwam uit Winschoten en had een communistische achtergrond. Hij houdt van popmuziek en sprak dikwijls over Cuby & the Blizzards, die hij in de jaren zestig in Winschoten waarschijnlijk regelmatig heeft zien spelen.”
Waarschijnlijk waren dit de optredens in zaal Dommering in Winschoten, waar C+B min of meer kind aan huis was.

Xwebsite3

Zodoende ontstond het idee om als afscheidscadeau onder Toofs collega’s geld in te zamelen en dit als donatie aan een nader te bepalen ‘goed doel’ te schenken. Tot zijn afscheidsreceptie op donderdagavond wist Toof hier absoluut niets van en ook zijn collega’s waren niet op de hoogte van wat dit ‘goede doel’ uiteindelijk zou worden.

Xwebsite6plaatje

Mieke van der Valk en Michiel Breedveld, parlementair verslaggevers bij de NOS, kwamen dinsdagmiddag naar Grolloo om het ingezamelde geld, een mooi bedrag van 450 euro, aan het bestuur van het C+B Museum te overhandigen. Om deze ludieke actie extra luister bij te zetten en er een ‘formeel’ tintje aan te geven, werd in het ‘Nostalgic Toilet’ van het museum een bescheiden gedenkplaatje aangebracht, met daarop de tekst ‘Schenking van Toof Brader, plattelandshippie’.

“Wij vermoeden dat Toof deze donatie aan het C+B Museum ten zeerste zal goedkeuren,” sprak Mieke van der Valk dinsdag hoopvol. “Dit past wel in zijn straatje en wij zijn ervan overtuigd dat hij na zijn pensionering snel naar Grolloo komt om het C+B Museum te bezoeken.”

XwebsiteToofBrader

Toof en zijn collega’s kregen donderdagavond tijdens de afscheidsreceptie te horen waaraan het ingezamelde geld was gedoneerd. Als ‘bewijsmateriaal’ werden hem diverse foto’s van de overhandiging aangeboden. Namens het C+B Museum kreeg hij tevens een poster, een boek en een T-shirt cadeau.

Het C+B Museum is uiteraard zeer verguld met deze 450 euro, die ongetwijfeld goed zal worden besteed aan een nog nader te bepalen activiteit. Maar het is vooral het spontane karakter van deze actie, waarmee we bijzonder in onze nopjes zijn. Bedankt Toof en jouw collega’s van de NOS, oftewel politiek Den Haag!