Nieuwe expositie “Legacy Leeft” geopend!

Onder grote belangstelling van genodigden, vrijwilligers en ander (toevallig) aanwezig publiek is zaterdagmiddag de gloednieuwe tentoonstelling Legacy Leeft in het C+B Museum geopend.
De openingshandeling werd verricht door Henk Aa, oud-sponsor en organisator van de toenmalige Beaphar Blues Tour van Cuby & The Blizzards in de jaren 1996-1997. Gedurende jaren zou Henk tevens het management van de groep verzorgen, inclusief het (laten) opnemen en produceren van diverse platen, zoals Hotel Grolloo, Dancing Bears, Cat’s Lost en Travellin’ With The Blues.

Onder de aanwezigen waren C+B-oudgedienden als Herman Deinum, Henk Hilbrandie en Willy Middel. Ook oud-manager Jan Vrielink was van de partij, evenals erelid Gerard van Klaveren.
Na het welkomstwoord van Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, sprak Sjoerd Looijenga, conservator van het C+B Museum en samensteller van de nieuwe expositie, met Henk Aa.

Een kwartier lang werden herinneringen opgehaald aan de periode dat Henk Aa, oud-sponsor van Roda JC en destijds directeur van Beaphar, een grote internationale fabrikant van genees – en verzorgingsproducten en voeding voor huisdieren, besloot om rond 1996 Cuby & the Blizzards voor een zeer aanzienlijk bedrag en gedurende enkele jaren te sponsoren. Daarmee werd met name de carrière van Harry Muskee uit het slop gehaald en begon de band aan een lange periode van zeer succesvolle optredens in de Nederlandse theaters. Ook Johan Derksen droeg daar trouwens in die jaren een flink steentje aan bij.

Henk Aa verrichtte hierna de openingshandeling door een oude C+B-Beaphar-sjaal van de Baander-deur los te trekken. Daarmee was de nieuwe expositie Legacy Leeft officieel geopend.

Vervolgens konden de genodigden deze tentoonstelling bewonderen. Het C+B Museum is daarvoor behoorlijk “op de schop” gegaan. Nieuwe fotowanden, films, voorwerpen, herinrichting van vertrekken: veel van het interieur is volledig vernieuwd.

De expositie Legacy Leeft wil laten zien dat de erfenis van Cuby & The Blizzards nog springlevend is. Waar kom je de band nog steeds tegen, muzikaal of in de vorm van het bijzondere gedachtengoed van de meest beroemde bluesband van Nederland? Zijn er echte opvolgers opgestaan of alleen maar muzikale imitators? Waar wordt de naam van Cuby & The Blizzards nog steeds met respect uitgesproken en hoe kijkt de tegenwoordige jonge muzikant naar de blues? Er lijkt nog geen eind in zicht voor de nalatenschap van Cuby & The Blizzards.

De expositie kent vele hoogtepunten, zeker voor wie de tijd neemt om alles te bekijken. Zo is er ruime aandacht voor de spraakmakende optredens van Cuby & the Blizzards in december in 1968 in Tjechoslowakije. Ook is er een bijzondere Fender Precision Bass gitaar van Herman Deinum te zien, evenals het reiskoffertje + inhoud van Harry Muskee en de originele “hoodie” die hij droeg op de hoes van de plaat Cat’s Lost.

Het meest in het oog springt echter de “blues-bios”, het piepkleine kamertje achterin de boerderij dat is ingericht als een heus bioscoopje (met acht zitplaatsen), waar gedurende de openingsdagen op gezette tijden bijzondere filmpjes en fragmenten worden vertoond.

Tevens is er ruimte voor de vele bands en artiesten die anno 2023 de muzikale nalatenschap van C+B vertegenwoordigen, zoals Electric Blues, Erwin Java, de band Grollo en vele anderen. Ook is de videowand aangepast met talrijke nieuwe en vaak zeldzame fragmenten. Kortom, te veel om op te noemen.
De vele fans en liefhebbers van C+B moeten zeker komen kijken. De vorige, zeer succesvolle expositie Harry Spreekt trok meer dan 10.000 bezoekers. Legacy Leeft gaat dat aantal de komende twee jaar ongetwijfeld ook halen en wellicht overtreffen. Waarom? Kom zelf kijken!

Het C+B Museum is vanaf zondag 30 april geopend voor het publiek. Let wel: echter voorlopig alleen van in mei op vrijdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Via de website www.cubymuseumgrolloo.nl kunnen kaarten worden gereserveerd en de openingstijden worden bekeken.