Nieuw museumjaar geopend met optreden Electric Blues

Zonder een grote officiële bijeenkomst is het nieuwe museumjaar voor het Cuby Museum afgelopen zaterdag ingegaan. Dit keer werd gekozen voor een kleine openingshandeling, zonder een grote groep genodigden. Vrienden en vrijwilligers waren immers al genodigd voor de middag met Electric Blues.

De band, die een geweldige reputatie heeft opgebouwd met covers van Cuby & the Blizzards, was tevens gevraagd om 10.00 uur de openingshandeling te verrichten en dat deden ze met verve. Museumvoorzitter Lukas Koops refereerde aan het succesvolle eerste jaar van de tentoonstelling Muskee 80 Jaar. “Deze expositie heeft voor het Cuby Museum het recordaantal van 4503 bezoekers gebracht, en dat record werd behaald in een periode waarin het museum vanwege corona slechts gedeeltelijk open was.”

Sjoerd Looijenga spreekt de aanwezigen toe.

Ook conservator Sjoerd Looijenga gaf een toelichting bij de opening. Hij speelde in op de titel van de expositie: Muskee 80 jaar. “Eigenlijk zou het nu moeten zijn: Muskee 81 jaar – Harry spreekt met de kennis van toen en met de blues voor altijd.”
Looijenga legde daarmee de link naar de tegenwoordige tendens alles te willen aanpassen aan wat vroeger niet altijd correct was. “Een museum hoort te tonen hoe het vroeger was, of het nu gaat om het gebruik van LSD, bij popgroepen erg populair, of het bezoek van dames (groupies). Het hoorde er vroeger allemaal bij en dat beeld moet een museum gewoon kunnen tonen.”

De mannen van Electric Blues openen letterlijk en figuurlijk het C+B Museum voor een nieuw jaar.

Bert Bulk, bassist en medeoprichter van Electric Blues, kreeg ook het woord, voorafgaand aan de openingshandeling. Hij liet weten blij te zijn dat meer dan 50 jaar na de oprichting van de band, de bandleden eindelijk bij het Cuby Museum een rol kunnen spelen. “Wij zijn helemaal begeesterd door de muziek van Cuby & The Blizzards en zijn blij dat we het nieuwe museumjaar in Grolloo mogen openen.”

Henk Vegt voor de microfoon van Radio Drenthe.

De bandleden zagen dat Henk Vegt, drummer/zanger en ook medeoprichter van EB, bij de opening verstek moest laten gaan. Hij was op de vrijdag voorafgaand aan de opening door zijn rug gegaan en wilde ten koste van alles rust nemen om ’s middags toch op het podium te kunnen klimmen om zijn werk als drummer en zanger van Electric Blues te verrichten. De vier andere mannen openden in gezamenlijkheid de deur van het museum en luidden zo het nieuwe museumjaar in.

Jeroen Wielaert overhandigt de twee cd’s van Electric Blues aan
gitarist Bert Bulk. (Foto: Dries Zwikker)

In de middaguren was het eindelijk zover dat de cd’s van Electric Blues, Back to Grolloo en Another Day, Another… konden worden gepresenteerd.  Journalist/radiopresentator Jeroen Wielaert nam deze presentatie voor zijn rekening. Door corona-perikelen moest de release van de cd’s diverse malen worden uitgesteld. Verzamelaars en fans van het eerste uur Johan Gaasbeek en Jeanne Visser kregen de eerste exemplaren van de cd’s overhandigd.

Johan Gaasbeek en Jeanne Visser krijgen de cd’s uit handen van Bert Bulk.

Vervolgens speelde Electric Blues bijna twee uur muziek van Cuby & The Blizzards, dit tot groot enthousiasme van de bijna 250 fans en vrienden. Een fantastische middag, met louter liefhebbers, en een geweldig eerbetoon aan C+B. Dit dankzij de geweldig inzet van Henk Vegt en zijn mannen, die terecht veel respect en applaus kregen.

Electric Blues tijdens het twee uur durende optreden. (Foto: Dries Zwikker)

Overigens zijn de nieuwe cd’s van Electric Blues via de museumwinkel in Grolloo en de webshop van de nieuwe website van het Cuby Museum verkrijgbaar!