Nieuw CD Electric Blues in Noordwijk gepresenteerd

Heel wat uren heeft de band Electric besteed aan het tot stand komen van hun derde CD met alleen Cuby-nummers genaamd Time Passed Me By, waar 14 pareltjes van nummers op staan. Dit zijn geen 1 op 1 covers, maar nummers waarin een eigen arrangement in is verweven, zonder dat de kracht van het nummer afneemt. De CD is opgenomen in de studio van Henk Vegt in ter Aar met de mobile studio van Rob Könst.

Deze CD is verkrijgbaar op de website van EB https://electricblues.nl/ en uiteraard in het C+B Museum te Grolloo en via de website https://cubymuseumgrolloo.nl/

Op 24 maart 2024 was het dan zover dat de cd-presentatie plaatsvond in zaal de Muze te Noordwijk. De zaal was geheel gevuld met mensen die een ticket hadden gekocht en de vrienden van Electric Blues. Die vrienden waren ook uitgenodigd voor de pre-party in de foyer, waar twee stands stonden opgesteld. Een stand van EB, bemand door Hans Vons die beschouwd wordt als het 6e bandlid en een stand van het C+B museum die werd bemand door Bernadette Diehl- de Rond. Van het museum was ook conservator Sjoerd Looijenga aanwezig om het museum te promoten.

Om 14.00 uur begon de pre-party en de foyer liep al snel vol met de genodigden. Er was al veel belangstelling voor onze stands en alles was tot in de puntjes geregeld. Om 15.00 uur ging de foyer open voor het betaalde publiek en het was leuk om allemaal bekenden te zien, want het blijft toch één grote Cuby-familie.

Het sein kwam dat de zaal openging en iedereen ging naar binnen om hun toegewezen plekje te zoeken. Voor ons waren de plekken gereserveerd op de eerste rij in het midden. Het openingswoord werd gedaan door Marjolijn van der Jagt en zij kondigde onze conservator Sjoerd Looijenga aan die iets vertelde over het museum en Cuby+Blizzards. Ook vertelde hij dat we heel dicht bij de 1000 Vrienden (donateurs) van het museum waren en dat het museum nog altijd goed wordt bezocht. De Cd die uitgebracht gaat worden door het museum kwam ook nog aan bod en dat de presentatie daarvan op 18 augustus zal plaatsvinden tijdens de platenmarkt in Grolloo. Het nieuwe promotiefilmpje van het C+B Museum werd ook vertoond op het grote scherm en ook dit was een primeur.

Daarna werd Jeroen Wielaard door Marjolijn aangekondigd, die de Cd zou overhandigen aan Henk en de bandleden. Dat deed hij op een leuke manier met wat anekdotes van Cuby en ook zijn eigen boek werd hierbij gepromoot. Jeroen nam met elk bandlid een klein interview af en toen was het de tijd dat de band los zou barsten.

Zo rond 16.30 uur werd het intro opgestart van Blackmores Night door de geluidsmensen van Bandcare en de heren bandleden namen plaats achter hun instrument. De heren waren goed op dreef en de ene na de andere Cuby-nummer vulde de zaal. Heel apart was dat er ook een cello stond opgesteld. Toen het nummer Sometimes werd aangekondigd kwam Fiona het podium op en nam plaats achter haar cello. Dit gaf wel een extra lading aan het nummer.

Ik zal niet alle nummers reviewen, maar eentje was wel heel apart en dat was Dancing Bear. Ook hier was Fiona weer bij met haar cello en Syrah Nijhof, de kleindochter van Henk Vegt kwam het podium op. Het nummer werd ingezet en dat heeft al een bepaalde emotionele lading, maar dat werd versterkt door een eigen arrangement aan het eind waar Fiona de cello-partij en zang deed en Syrah de gezongen lyrics voor haar rekening nam.

Het was dus een zeer geslaagde middag, waarbij ons museum ook goed aan bod kwam en we hebben ons nu in het westen ook weer op de kaart gezet.

Tekst en foto’s: Hans Vons
Bedankt Hans!