Mysterieus ‘Grollo-schilderij’ op plaats van bestemming

Van tijd tot tijd wordt het C+B Museum verrast met gulle gaven van bezoekers en andere Cuby-liefhebbers. Zo worden regelmatig geluidsopnamen, foto’s, plakboeken en posters overhandigd. Uiteraard nemen wij deze vaak speciale memorabilia graag in ontvangst. Soms komt een dergelijke donatie uit onverwachte hoek of gaat het om een bijzonder object.

Grolloschilderij2

In maart van dit jaar werd het C+B Museum benaderd door Gerard Luchtenberg. Hij werkt in een kringloopwinkel in Eemnes, waar hij op zekere dag een schilderij binnen kreeg. “Ik heb het op mijn kantoor gezet,” vertelde Gerard, Cuby-liefhebber bij uitstek. “Vooral omdat ik direct dacht: Waar ken ik dit toch van? Ik kon het een tijdlang niet thuis brengen, totdat ik op een gegeven moment een ingeving kreeg: Het is de hoes van Groeten uit Grollo! Ik ben direct gaan vergelijken en inderdaad: Het is niet precies hetzelfde, maar het lijkt er wel enorm op. Het zijn twee verschillende afbeeldingen, maar ze moeten van dezelfde schilder zijn.”

Hoesorigineel

Ook de bestuursleden van het C+B Museum waren van mening dat het schilderij van Gerard als twee druppels water op de hoes van de Cuby-LP Groeten uit Grollo lijkt. Maar… hoe kan dit?
In 1967 werd de hoes voor Groeten uit Grollo ontworpen door Olof en Ingrid Merkelbach. De bewerkte foto van de ‘groepsleden-in-hippiestijl’ werd gemaakt door de bekende hoesfotograaf Herman Baaren. Het kan bijna niet anders dan dat Olof en Ingrid Merkelbach zich voor de achtergrond van de platenhoes hebben laten inspireren door een ander, bestaand schilderij. Weliswaar niet hetzelfde, maar de overeenkomsten tussen de beide schilderijen zijn te groot voor alleen toeval. Het schilderij van Gerard Luchtenberg is wel gesigneerd, maar de handtekening is onleesbaar. Wat staat er: ‘C. Slotboom’ of iets dergelijks? De oppervlakkige kijker ziet dat het vrij vluchtig is geschilderd.

GroetenuitGrolloschilderijsignatuur3

Oproep
Een oproep in maart op de Facebook-pagina van het C+B Museum leverde nogal wat reacties op, maar niet het definitieve antwoord. Een van de FB-vrienden kwam met een voor de hand liggende oplossing. Hij schreef dat het schilderij mogelijk uit een schildersfabriek komt, waar vroeger dergelijke werkjes als massaproductie werden gemaakt, vaak met hetzelfde thema. De een deed de achtergrond, de een ander het landschapje en een derde de schapen. De schilderijen leken dan erg op elkaar, maar weken toch vaak op details van elkaar af. Soortgelijke doekjes hingen vroeger in honderden huiskamers.

Komen beide afbeeldingen uit dezelfde schildersfabriek? “Onze zaak zit middenin Het Gooi,” zegt Gerard Luchtenberg. “Het kan best dat de oorspronkelijke schilder ook uit die omgeving kwam, vooral ook omdat de ontwerpers van de hoes (Olof en Inge Merkelbach) ook uit Het Gooi kwamen. Net als veel mensen uit muziekindustrie, want die zat, zeker in de jaren zestig, ook geconcentreerd in Het Gooi. Wat heel goed mogelijk is, is dat toen Olof en Inge Merkelbach de opdracht kregen om een hoesontwerp te maken voor een LP die Groeten uit Grollo zou gaan heten, zij van mening waren dat de hoes een heide-ontwerp moest hebben. Vervolgens hebben ze naar een dergelijke afbeelding gezocht en daar de foto van de band in gemonteerd. Misschien heeft het schilderij helemaal niets met Grolloo te maken, maar heeft de schilder zich heeft laten inspireren door bijvoorbeeld de Larense hei. Maar het blijft een leuk verhaal dat de achtergrond van de hoes van Groeten uit Grollo en mijn schilderij waarschijnlijk door dezelfde schilder zijn gemaakt.”

Schilderijwebsite1

Na deze interessante zoektocht en discussie was eigenlijk iedereen het ermee eens dat het schilderij maar op één plek thuishoort, en dat is het C+B Museum in Grolloo. Eigenaar Gerard Luchtenberg was zo genereus om zijn eigendom aan het museum af te staan, en kwam afgelopen zaterdag met zijn broer Jan naar Grolloo om het te overhandigen. Uiteraard werd het dankbaar in ontvangst genomen en werden alle mogelijke theorieën nog eens uitgebreid besproken…

Maar misschien weten de lezers nog een oplossing???

Op de foto hierboven, van links naar rechts: Jan Bos (bestuurslid), de gulle gevers Jan en Gerard Luchtenberg, voorzitter Lukas Koops en de gastheren in het C+B Museum Frans Hoving en Willem van der Kraats.