Honderd ‘blueskids’ in C+B Museum

Zo’n honderd leerlingen van de groepen 5 en 6 van basisscholen uit Rolde en Gieten waren dinsdagmorgen te gast in het C+B Museum. Zij kregen er een voorstelling van Big Bo Brocken te zien over de geschiedenis van de bluesmuziek. Het opreden kwam voort uit het vorig jaar op gang gebrachte project Kidsblues, een cursus over de bluesmuziek die speciaal is ontwikkeld voor kinderen uit het basisonderwijs.

xKidsGrolloo4

De Stichting Blues in Grolloo (BIG) en het C+B Museum Grolloo namen het initiatief voor Kidsblues. Doel van het project is om de erfenis van Harry ‘Cuby’ Muskee door te geven aan jongere generaties en zo de blues levend te houden.
Zangeres Martijje Lubbers is projectleider en richt de cursus in samen met een brainstormgroep en een groep docenten en muzikanten. In samenwerking met het ICO Centrum voor Kunst en Cultuur introduceren zij het programma nu op alle basisscholen in de gemeente Aa en Hunze, in de vorm van een soort ‘snuffelvariant’.

xKidsGrolloo7

Cultuurmenu
Dit onderdeel van het Cultuurmenu voor basisscholen in Aa en Hunze wordt jaarlijks samengesteld door het ICO. Dit jaar werd ervoor gekozen om de groepen 5 en 6 aan bluesmuziek te laten ruiken. Los van de voorstelling van Big Bo en een bezoek aan het C+B Museum krijgen de klassen ook nog twee bluesgitaarlessen op school van gitaardocent Wietze Koning.
Leerkrachten hadden al eerder een inleiding bijgewoond van Martijje Lubbers over alle mogelijkheden van het programma Kidsblues, zodat ze er zelf in de klas verder mee kunnen werken. Want uiteraard is het de bedoeling dat de scholen er na deze bijzondere introductie voor kiezen om de cursus Kidsblues aan te schaffen en uit te voeren.

Preaching the blues
Het optreden dat Big Bo verzorgde is een afgeleide van zijn theatervoorstelling Preachting the Blues, waarin hij met verhalen en liedjes voor volwassenen de geschiedenis van de bluesmuziek uitbeeldt. Het verhaal begint verhaal in Afrika, en via de slavernij in Amerika komt Big Bo op den duur bij het ontstaan van de blues uit. Centraal in de voorstelling staan de jonge slaaf Tom Grayson en zijn vriendin Joanna. De avonturen die zij beleven worden ondersteund met allerlei bekende liedjes van bluesartiesten zoals Robert Johnson, Blind Lemon Jefferson en Leadbelly. Big Bo laat tevens zien hoe men zich vroeger op zelfgemaakte gitaren en snaren die aan buitenkanten van huizen waren bevestigd begeleidde, de zogenaamde ‘diddley bows’.
Ook het werken op de kantoenplantages komt aan de orde, waarbij de kinderen met echte katoen kennismaken. De voorstellingen worden afgesloten met het gezamenlijk zingen van het nummer Ga je met me mee naar huis?, een Nederlandstalige variant op de bekende bluesklassieker Sweet Home Chicago.

xKidsGrolloo6

De twee voorstellingen van Big Bo vielen zeer in de smaak. “Superleuk, een zielig, maar ook weer mooi verhaal,” was de reactie van een van de kinderen. En ook: “Ik hou vanaf nu van bluesmuziek!”
De komende weken zal Big Bo zijn voorstelling nog ettelijke malen spelen. Voor een groot deel gebeurt dat in het C+B Museum, maar in het geval van de scholen in Annen, komt Big Bo daar binnenkort op bezoek.

XKidsGrolloo1

Gelijktijdig met het optreden van Big Bo is ook een speciaal folder Kidsblues verschenen, die de inhoud van de cursus behandelt. De folder zal rond het moment dat de cursus geheel klaar en digitaal beschikbaar, aan de scholen worden verzonden.

Over Kidsblues is tevens een speciale website in het leven geroepen: www.kidsblues.nl