Holland International Blues Festival: Blues Village Grolloo doet weer van zich spreken!

Net zoals vorig jaar kan na de tweede editie van het Holland International Blues Festival worden vastgesteld dat Blues Village Grolloo weer met verve op de kaart is gezet.

XwebsiteBuddyGuy

Het was vrijdag misschien wat minder druk dan vorig jaar. Dat had mogelijk met de weersomstandigheden te maken. Totdat het festivalterrein de deuren opende had de regen urenlang huisgehouden in Grolloo. Maar vanaf het moment dat Walter ‘Wolfman’ Washington het festival opende, brak de zon door en werd het lekker weer. Toen de Kenny Wayne Shepherd Band rond 20.00 uur met het optreden begon, was het wederom fraai ingerichte festivalterrein redelijk mudjevol.

Xwebsite1

Ceremoniemeester Johan Derksen had eerder verteld dat er voor deze editie van het HIBF aanvankelijk zo’n 18.000 kaarten waren verkocht. Dat zijn er zo’n 2000 minder dan vorig jaar. Door de drukke zaterdag komt het uiteindelijke aantal verkochte kaarten echter mogelijk toch weer op zo’n 20.000 uit.
Het zat dit jaar met de programmering ook niet echt mee. Er waren allerlei redenen waardoor bands niet konden komen. Maar ook angst voor aanslagen zoals onlangs in Manchester en Londen speelt een rol. Artiesten zijn huiverig voor bomaanslagen. Amerikanen hebben toch een beetje het idee dat Europa één land is. Ze denken dat die aanslagen op een steenworp afstand van Grolloo zijn geweest. Voor hun begrippen is dat ook zo. Er waren drie grote bands die daarom niet wilden komen,” zei Derksen voor de microfoon van RTV Drenthe.

Xwebsite4Washingtonband

Toch was hij tevreden. “Er is dit jaar ook een wat grotere tent met meer tribunes, zodat de bezoekers iets meer (zit)ruimte hebben. Vorig jaar stond men toch behoorlijk op elkaar geplakt.”

Kwaliteit
De programmering mag dan misschien wat problematisch zijn verlopen, aan de kwaliteit van de artiesten op deze eerste festivaldag was dat niet te merken. Het publiek genoot van de soulblues van Walter ‘Wolfman’ Washington, het jonge Engelse gitaarwonder Laurence Jones, de keiharde rock van de Californische band Rival Sons, de Amerikaanse bluesvirtuoos Kenny Wayne Shepherd en zijn band (het hoogtepunt van deze dag?) en vanzelfsprekend Buddy Guy. Want voor hem waren veel toeschouwers toch gekomen.

Xwebsiteavond

De bijna 81-jarige uit Louisiana afkomstige bluesveteraan behoort immers tot het selecte groepje legendarische grondleggers van de Amerikaanse blues (zoals B.B. King, Muddy Waters, John Lee Hooker en Howlin’ Wolf) en gezien zijn hoge leeftijd is het eigenlijk een wondertje dat hij nog leeft en nog altijd optreedt.

XwebsiteJones

Met zijn Damn Right Blues Band verzorgde hij een spetterend optreden, waarin deze icoon uit de bluesscene van Chicago nog eens ondubbelzinnig liet zien waarom hij (destijds) jonge gitaristen als Eric Clapton, Jimi Hendrix, Jeff Beck, Keith Richards en Stevie Ray Vaughan inspireerde. Een geweldige afsluiter!

XwebsiteRivalsafstand

Het was dus genieten geblazen tijdens dag één van dit nu al noemenswaardige festival in Blues Village Grolloo!

Zaterdag
Datzelfde geldt voor dag 2, de zaterdag. Opnieuw was het festivalterrein vol. Het was zelfs drukker dan een dag eerder. Lange rijen stonden voor de ingang voor het polsbandje en de veiligheidscontroles. Pas rond 17.30 uur, toen de tweede act van deze dag, The Fabulous Thunderbirds, al speelden, waren de “files” opgelost. Iedereen nam het wachten echter voor lief. Echt lang duurde het meestal niet voordat het festivalterrein kon worden betreden. En: het hoort er tegenwoordig gewoon bij.
In tegenstelling tot vrijdag (oorzaak: de regen) mocht het C+B Museum zich in een grote belangstelling verheugen. Enkele honderden festivalgangers kwamen een bezoekje brengen aan de nieuwe expositie So Many Roads.

XWebsite1Cbdoek

Op muziekgebied was er opnieuw veel moois. James Hunter beet het spits af met zijn dampende soul, met een vette knipoog naar Sam Cooke en Wilson Pickett. Mondharmonicaspeler Kim Wilson en zijn band The Fabulous Thunderbirds (de oudste bluesgroep van de VS) zweepten de boel behoorlijk op.

XwebsiteJamesHunter

Later deze dag volgden nog kwaliteitsacts als The Magpie Salute, Vintage Trouble en Gov’t Mule, met onder meer Warren Haynes (ex-Allman Brothers) in de gelederen.

XWebsiteKimWilsonFT

Holland International Blues Festival 2017 was dus wederom een groot succes. Geweldige muziek, een perfecte organisatie en ruim 18.000 enthousiaste bezoekers. Wat wil je nog meer?
Op naar de editie van 2018!

XWebsiterijenXwebsitedrukte

Heronder nog enkele foto’s van vrijdag 9 juni:

XwebsiteKennyWayneS
Xwesbitebuiten kopieXwebsitehoedrukhetwasXwebsite2xwebsitebuitenxwebsiterivalsons2Xwebsiteneon