Harry Muskee volop in de schijnwerpers

Grolloo leek afgelopen weekend op een echt bedevaartsoord. Zondag was het tien jaar geleden dat Harry Muskee overleed. Op tal van manieren werd de frontman van C+B herdacht. Bij het C+B Museum was het bijzonder druk. Maar dat is geen nieuws. Want sinds de opening van de nieuwe expositie Harry spreekt op 1 juli is het museum tijdens de openingsdagen vrijwel voortdurend volgeboekt. De nalatenschap van Muskee is allesbehalve vergeten, vertelde conservator Sjoerd Looijenga aan RTV Drenthe. “Hij zou er zich denk ik erg over verbazen wat er de afgelopen tijd allemaal rondom hem gebeurt.”

20210926 165002 Aangepast

Op datzelfde moment legde boomkunstenaar Jelmer Zwaan de laatste hand aan de levensgrote houtsculptuur bij het C+B Museum. Deze activiteit trok veel bekijks. Ook de zojuist uitgekomen nieuwe live LP/CD Grolloo Blues werd gretig in het C+B Museum en later bij café-restaurant Hofsteenge afgenomen. De plaat stond ook in de belangstelling bij de merchandising stand van het C+B Museum op de Havenkade in Assen, waar zaterdag en zondag de laatste twee voorstellingen werden gespeeld van het theatermuziekstuk Muskee – So many roads, dat in de maand september met veel succes maar liefst zestien keer werd uitgevoerd.

Daarnaast stonden dit weekend twee documentaires in de schijnwerpers. Vrijdagavond ging in De Nieuwe Kolk in Assen Talkin’ Blues in première, gemaakt door Jan Douwe Kroeske, die 15 jaar na zijn eerdere C+B 40 jaar de blues op zoek ging naar de muzikale erfenis van Harry Muskee. Onder meer weduwe Douwina Oosterhof, Barry Hay, Johan Derksen, Johan Lagendijk en Gregory Elias haalden herinneringen aan Muskee op. Jonge talenten als DeWolff, Merel Polat en Anne-Faye interpreerden de muziek van C+B op geheel eigen wijze. De documentaire werd zondagavond ook op NPO 2 Extra uitgezonden, gevolgd door een -zij het wat verouderd- promofilmpje over het C+B Museum.

Talking Blues Aangepast

Zondagmiddag werd in café-restaurant Hofsteenge aandacht besteed aan de eerste documentaire die over Muskee werd samengesteld. Maker Willem van der Linde sprak voor een goedgevulde zaal uitgebreid met Wouter Bessels, archivaris van het C+B Museum, over De Legende, de film die hij tussen 1981 en 1985 maakte. Talrijke herinneringen kwamen daarbij naar boven. Uiteraard werd De Legende vertoond. De film laat een zeer breekbare en onzekere Harry Muskee zien, die in deze jaren niet de beste periode van zijn carrière kende. Maar dat maakte deze documentaire juist zeer interessant en alleszins de moeite van het bekijken waard, zelfs 35 jaar na dato. Van der Linde had zelfs de originele 16 mm-film meegenomen om aan het publiek te tonen.

DeLegendefilm Aangepast

Heel bijzonder waren de weggelaten scènes die Willem van der Linde liet zien, opnames die de uiteindelijke montage niet hadden gehaald. Zo zagen we Muskee lopen in de Groningerstraat in Assen, op weg naar de schuilplaats waarin tijdens de oorlog bij bombardementen of ander gevaar een goed heenkomen werd gezocht.
Ontroerend was het fragment van Muskee met Harm Hofsteenge, de vader van uitbater John Hofsteenge, op het terras van het gelijknamige café-restaurant. Genietend van een kopje koffie praatten de twee over de jaren zestig en over het verblijf van Muskee en de rest van de band in het boerderijtje aan de Voorstreek.

Aan het begin van de middag overhandigde kunstenaar Janell Ellenbroek een schilderij aan Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo. Ellenbroek had aan de hand van een foto van Rudy Leukfeldt een portret van Muskee vervaardigd, dat nu aan de collectie van het C+B Museum kan worden toegevoegd.

Een druk weekend sloot dus de herdenking van de tiende sterfdag van Harry Muskee af. De komende weken zullen al deze activiteiten nog wel even ‘doorgalmen’.
Het C+B Museum blijft ook in oktober van donderdag tot en met zondag geopend. Dit houdt uiteraard in dat bezoekers van harte welkom blijven om de expositie te bekijken over de man die eigenlijk maar één prioriteit had: ‘keeping the blues alive’!

AAAACuby Blizzards Grolloo blueshoes Aangepast