Harry ‘Cuby’ Muskee in UMCG Groningen

Afgelopen woensdagmiddag werd in het Universitair Medisch Centrum in Groningen de expositie “The American Dream – Harry ‘Cuby’ Muskee & America” geopend. Deze expositie is opgezet op initiatief en onder verantwoordelijkheid van het UMCG. Het Drents Museum vulde de tentoonstelling samen met het C+B Museum in.

XUMCGCuby2

De expositie sluit nadrukkelijk aan bij de komende nieuwe tentoonstelling “The American Dream – Amerikaans Realisme 1945-2017”, die behalve in de Kunsthalle Emden, vanaf 19 november ook te zien is in het Drents Museum in Assen.

Jos Aartsen, voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMCG en voorzitter van het Kunstgenootschap Thomassen á Thuessink, sprak een welkomstwoord. Harry Tupan, aglemeen directeur van het Drents Museum en Albert Haar, conservator van het C+B Museum, lichtten beide exposities kort toe. Ralph de Jongh vertolkte enkele bluesnummers, waaronder “Window Of My Eyes” en “Somebody Will Know Someday”, die erg in de smaak vielen. Dichter Suze Sanders droeg enkele teksten voor.

XUMCGCuby1

De expositie in het UMCG geeft onder meer een blik in het leven ‘on the road’ van Harry Muskee, waarbij uiteraard ook aandacht wordt besteed aan de Amerika-reizen die hij in 1993 en 1999 maakte, en is nog tot en met 14 januari 2018 te bezichtigen in de Fonteinstraat van het UMCG in Groningen.

XUMCGCuby3

FOTO’s: ALBERT HAAR