Geweldig eerbetoon aan Cuby en Appleknockers Flophouse

Op de achtste sterfdag van Harry ‘Cuby’ Muskee werd de frontman van C&B speciaal geëerd met een prachtig eerbetoon aan de LP Appleknockers Flophouse, die vijftig jaar geleden verscheen. Dat gebeurde in café-restaurant Hofsteenge in Grolloo, door de decennia heen DE pleisterplaats van alles wat met Cuby & the Blizzards te maken heeft. Stichting Kunst & Cultuur en artistiek leider Gerhardt Heusinkveld verbonden daar het verleden (Grolloo, boerderijtje Muskee, nu C+B Museum) met het heden. En dat ‘heden’ werd vertegenwoordigd op een wijze die Muskee zelf zeer zou hebben gewaardeerd. Bij de opening van het C+B Museum in juni 2011 zei hij immers zelf vurig te hopen dat het museum geen ‘oudheidskamer’ zou worden en dat Grolloo en het museum als springplank moesten fungeren voor jong, muzikaal talent. Hier geven het C+B Museum en de Stichting Blues in Grolloo al jarenlang gehoor aan, onder meer met het project KidsBlues en het jaarlijkse Binnen Blues in Grolloo-festival.

X7Easterfield Custom

Maar ook donderdagavond kwam een nieuwe generatie jongere artiesten uitgebreid aan bod. De totaal uitverkochte(!) voorstelling toonde aan dat Appleknockers Flophouse vijftig jaar na release nog altijd een inspiratiebron is voor veel jonge bands en artiesten.

Het verhaal rond de release van Appleknockers Flophouse in 1969 is ondertussen genoegzaam bekend. Deze liep in café Perkaan in Wezup volledig uit de hand. Grote hoeveelheden drank, een stripteasedanseres en een ondertussen legendarisch filmpje deden de gemoederen hoog oplopen. De burgemeester moest er zelfs aan te pas komen om de gemoederen te sussen.

X6Burgemeester Custom

De plaat werd destijds opgenomen in de GTB-studio’s in Den Haag en geproduceerd door de band zelf, in samenwerking met Anton Witkamp, indertijd labelmanager bij Phonogram Records. Ondanks de korte lengte van de LP (iets meer dan een half uur), veroorzaakt door het gebrek aan nieuwe nummers, werd het album toch een succes. Het titelnummer kwam op single uit en werd een van de meest succesvolle nummers van C+B. Appleknockers Flophouse stond negen weken in de Nederlandse Top 40, met als hoogste notering een twaalfde plek.

X3Beau Custom

De sfeer van de historische gebeurtenis bij Perkaan was donderdag bij de voorstelling, die werd geopend door gedeputeerde Cees Bijl (“Ik ben trots dat wij als provincie Drenthe dit soort popprojecten van jonge musici en artiesten ondersteunen”), duidelijk voelbaar. En dat was ook de bedoeling van artistiek leider Gerhardt Heusinkveld en zakelijk leider Jan Stam van Kunst & Cultuur. “We hoopten dat het net zo’n legendarische avond zou worden als vijftig jaar geleden.”

X4rap Custom

Een deel van de slechts zeven nummers van Appleknockers Flophouse werd op bijzondere en innemende wijze vertolkt door de theatermakers van Garage TDI, Puellae Strijkkwartet, Easterfield (die een volledig tribute programma aan Cuby & the Blizzards op hun repertoire heeft staan), DAF Assen en diverse andere vocalisten en musici. Het werd een theatershow van een uur die stond als een huis en waarin ook andere nummers aan bod kwamen. Met name de zeer talentvolle zangeres Beau Veldkamp viel op met haar uitstekende stem.

X5Jason Custom

In de voorstelling kwamen vele theateraspecten naar voren: de op ranzige wijze uitgebeelde gedicteerde brief van de burgemeester van Zweelo die zijn schande uitsprak over wat er in ‘zijn’ café Perkaan was voorgevallen, een complete vechtpartij tussen jongeren, rap, strijkmuziek, een minuut stilte voor Harry Muskee en veel dans. Kortom, een voortreffelijke voorstelling die duidelijk smaakte naar ‘meer’!
Ook de band Easterfield viel op, met hun goede vertolkingen van Cuby-nummers. Easterfield is op 12 januari volgend jaar te gast op de Vrienden- en Vrijwilligermiddag van het C+B Museum.

X1Museum Custom

Overdag maakten tientallen bezoekers van de gelegenheid gebruik om in het C+B Museum op deze speciale dag stil te staan bij het overlijden van Muskee en de huidige tentoonstelling We Want More!!! te bezoeken. Ze werden opgevangen door gastheer Harry Bimolt, de neef van Muskee, en gastvrouw Elsbeth Geelof, die hen op alle mogelijke manieren wegwijs maakten. Sommige bezoekers komen al enkele jaren speciaal op 26 september naar Grolloo. Een aantal van hen bezocht ’s avonds ook de voorstelling Appleknockers Flophouse.

X2graf Custom