Fraai hoesontwerp Muskee voor C+B Museum

Het C+B Museum is weer een fraaie tekening van Harry Muskee rijker. Afgelopen zaterdag ontving Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, deze uit handen van de maker, Henk Lanting. De illustratie heeft een bijzondere geschiedenis. De tekening was oorspronkelijk bedoeld voor de hoes van de geplande LP/CD De Amer Tapes. De opnames hiervoor werden gemaakt tijdens een optreden van Harry Muskee, Erwin Java, John Lagrand en Gino Jansen in café De Amer, op 12 januari 1995 (zie tweede foto hieronder). Henk Lanting verzorgde destijds onder meer het geluid en nam het concert op.

Enkele jaren geleden schonk Henk de tape aan het C+B Museum. RTV Drenthe digitaliseerde vervolgens het materiaal. Het lag in de bedoeling dat het C+B Museum een “limited edition” LP/CD zou laten vervaardigen voor de verkoop, als een heus collector’s item.
Aan Henk Lanting, die tevens een voortreffelijk kunstenaar is, werd vervolgens gevraagd of hij een hoestekening van Harry Muskee zou willen maken. Dat leek heel passend, gezien het feit dat Henk ook de oorspronkelijke opnames van het concert had gemaakt. Henk toog vervolgens aan de slag en leverde in 2019 een prachtig hoesontwerp op, gebaseerd op een foto van Rudy Leukfeldt.

00157a concert 6 Aangepast

De productie van de LP/CD ging echter niet door (in plaats daarvan verschijnt nu op 26 september de LP/CD “Grolloo Blues”). Met de hoestekening werd dus verder niets gedaan, en daarom vond Henk het logisch om deze aan het CB Museum te schenken. Dat deed hij afgelopen zaterdag en uiteraard werd het kunstwerk in grote dank aanvaard.

De tekening lijkt sterk op een foto en het is moeilijk om te geloven dat dit niet zo is. “Maar hij is toch echt met de pen getekend,” vertelde Henk lachend. “Ik ben blij dat het C+B Museum nu hierover beschikt, want de tekening zal ongetwijfeld een mooie plek krijgen.”