Familie Mickey Newbury bezocht Grolloo

Mickey Newbury (1940 – 2002) was een bekende Amerikaanse singer-songwriter, die van grote invloed is geweest op collega-artiesten als Guy Clark en Townes van Zandt. Meer dan 1200 artiesten hebben zijn songs gecoverd, waaronder Ray Charles, Nick Cave, Tom Jones, Joan Baez, B.B. King, Roy Orbison  en Johnny Cash.

Mickey Newbury.

Newbury is bekend van nummers als “San Francisco Mabel Joy”, “Just Dropped In (To See My Condition Was In)”, “Frisco Depot”, “Heaven Help The Child” en vooral “American Trilogy”, een nummer waarmee Elvis Presley zijn live optredens vaak afsloot.

In het Nederlands taalgebied is Mickey Newbury vooral bij insiders bekend. Zijn platen en cd’s zijn lastig te krijgen. Onze eigen Drentse singer-songwriter Egbert Meijers kende Mickey Newbury.
Hij vertelde in een interview met Koert Broersma enkele jaren geleden: “Mickey Newbury hoorde ik voor het eerst rond 1972. Ik kocht lp’s van hem, evenals Harry Muskee en Johan Derksen, die ook grote fans waren. Ik heb hem diverse malen contact met hem gehad. Hij was een belangrijke liedjesmaker in Amerika, die echter bij weinigen bekend is.”

Egbert Meijers en Susan Newbury.

Na het overlijden van Newbury in 2002 hield Egbert contact met zijn weduwe Susan. Deze contacten leidden ertoe dat Susan, haar dochter Leah en haar twee kleinkinderen deze week enkele dagen bij Egbert Meijers logeerden. Uiteraard streek het gezelschap neer in Grolloo, de geboorteplaats van Egbert Meijers, en werd een bezoek gebracht aan Johan Derksen en het C+B Museum.

Kleinzoon Mac zet zijn handtekening.

In het museum zette kleinzoon Mac zijn handtekening op de Wall of Fame. En Susan schreef in het bezoekersboek: “Long live the great ones! Sweet memories.”