Nieuwe tentoonstelling SO MANY ROADS door Erwin Java geopend!

Het C+B Museum kan trots zijn. Woensdagmiddag werd in Grolloo alweer de zevende nieuwe tentoonstelling in haar zesjarige bestaan geopend. In de expositie So Many Roads staat het bandleven van C+B “on the road” centraal.

XErwinJavamicrofoon

Gelukkig waren de weergoden Grolloo gunstig gezind (net zoals trouwens in alle eerdere jaren), zodat alle openingshandelingen buiten konden worden verricht. Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, heette iedereen welkom. Dat welkom gold met name Jan Hoekema, de nieuwe waarnemend burgemeester van de gemeente Aa en Hunze, Gerard van Klaveren, oud-voorzitter van de Stichting Erfgoed Harry Muskee, ex-Blizzards Herman Deinum en Erwin Java en Henk Lanting, de man die de opnames maakte van het concert van Harry Muskee, Erwin Java, Gino Jansen en John Lagrand in De Amer in 1995 en deze muziekband met bijzondere opnames aan het C+B Museum ter beschikking stelde. De elf prachtige nummers zijn vanaf nu in het C+B Museum te horen.

XLukasKoops kopie

25000 bezoekers
Lukas vertelde dat het goed gaat met het C+B Museum. Er zijn voldoende vrijwillgers om het museum open te houden en ook het aantal Vrienden (donateurs) groeit gestaag. Koops zei te verwachten dat binnen niet al te lange tijd de 25000ste bezoeker sinds de opening van het museum in juni 2011 wordt verwacht. “En dit aantal is heel goed voor zo’n klein museum als het onze.”

XVermeulenCoevorden

De muziek werd verzorgd door Klaas Vermeulen (mondharmonica) en Dirk van Coevorden (zang en gitaar), die al eerder in het C+B Museum te horen waren. Zij speelden vier nummers, waaronder heel toepasselijk So Many Roads, maar bijvoorbeeld ook Last Fair Deal van Robert Johnson.

Altijd onderweg
Albert Haar, conservator van het C+B Museum, vertelde iets meer over de nieuwe tentoonstelling, de zevende sinds het museum zes jaar geleden de poorten opende. “Ieder jaar hebben we weer een ander thema en deze keer één die onlosmakelijk met muziek en muzikanten verbonden is, namelijk het reizen, het altijd onderweg zijn. Onderweg met Harry was bijzonder. Erwin Java weet dat en ik heb dat ook ondervonden toen ik twee keer met Harry in Amerika was. Hij was altijd gewend het voortouw te nemen, vooraan te staan dus. Maar hij had zelf geen rijbewijs en ik reed. Dan merkte toch een spanningsveld tussen iemand die alleen maar vooruit wil, en de chauffeur die rekening moet houden met alles dat er in zijn omgeving gebeurt. Ik kan me nog herinneren dat we in Chicago in enorme files terechtkwamen en dat Harry bijna op het punt stond om de auto te verlaten en lopend verder te gaan. Als het niet ging zoals hij het zich had voorgesteld, nam hij graag het heft in eigen handen.”

Xalberthaar

Interviews
Albert vertelde dat hij de expositie So Many Roads heeft uitgebeeld in de vorm van interviews met mensen die aan het einde van die wegen stonden, op de podia, in de studio’s en in de theaters. Zo komen onder meer Anton Witkamp, Johan Derksen, Bertus Borgers, Jan Vrielink, Erwin Java, Jan Venhuizen en Michiel Hoogenboezem aan het woord. Het jubileumconcert van Harry Muskee in Vredenburg in Utrecht in 1990 komt ook uitgebreid aan bod. Albert Haar zei zich erover te verwonderen dat er tot nu toe ieder jaar nog steeds nieuw materiaal boven water komt. “En dat terwijl je denkt dat alles zo langzamerhand wel bekend is. Niets is echter minder waar.”

XJavaCubyMobiel

Cuby Mobiel
Als er een persoon is die veel op pad, dus on the road, is geweest met Harry Muskee, dan is dat Erwin Java wel. Het was dan ook zeer gepast dat hij de expositie So Many Roads opende. Erwin kwam de Voorstreek ingereden met de ‘Cuby Mobiel’, de Peugeot 406 Diesel Break, die al enkele jaren als museumstuk in Grolloo staat, maar die voor deze gelegenheid weer even dienst deed. Erwin vertelde dat hij vermoedelijk degene is die de meeste kilometers met Harry heeft gemaakt. “Ik heb even gerekend. Ik heb 25 jaar met Harry gespeeld, gemiddeld 50 optredens per jaar, ook weer gemiddeld 400 kilometer per concert in de auto, dan kom ik op een half miljoen kilometers uit. De afstand naar de maan is 384.000 kilometers, dus ben ik met Harry tot de maan en nog veel verder gereden…”

XDeinumVenhuizen

Ongevallen
Als je zoveel reizen samen hebt gemaakt, dan maak je heel wat mee. Erwin haalde onder de noemer ‘twaalf auto’s, dertien ongelukken’, diverse anekdotes op. Over met 140 kilometer per uur in de ijzel de berm in, over de keer dat de remmen kapot waren en Erwin en Harry in een sneeuwstorm terecht kwamen, waardoor de thuisrit uiteindelijk acht uur duurde, over een rit van Rotterdam naar het hoge noorden met drummer Hannes Langkamp achter het stuur, waarbij Erwin op een gegeven moment één van de twee achterwielen van hun auto voorbij zag komen, die van de wagen was afgeschoten en met een noodgang niet alleen hun auto, maar ook een andere auto vóór hen inhaalde, tot verbijstering van de passagiers in die wagen… Die mensen waren uiteindelijk het wiel gevolgd tot het tot stilstand was gekomen, het meegenomen in de auto en kwamen weer terugrijden om dat wiel terug te bezorgen… Enzovoort, enzovoort.

XJavaopent

Erwin Java opende de tentoonstelling met de woorden die Muskee vaak gebruikte: “The road goes on forever.” Hij onthulde een fotodoek aan de schuur van bouwbedrijf Enting met daarop een foto van Harry met een dronken Italiaan, destijds gemaakt door Eelco Gelling en ook (in een andere variatie) gebruikt op de hoes van de LP Simple Man.

XVideoWall

Genieten
Fans en liefhebbers kunnen dus weer een jaar lang genieten van een nieuwe expositie, waarvoor hopelijk weer veel belangstelling zal zijn. Gezien de interesse die bijna 25.000 bezoekers de afgelopen jaren hebben getoond, mag dat geen probleem worden!

De expositie So Many Roads is vanaf donderdag 27 april voor het publiek toegankelijk. Voor de openingstijden, zie elders op deze website.