Elmore James-avond in “uitverkocht” C+B Museum

Er kon vrijdagavond geen kip meer bij en er moesten zelfs extra stoelen worden bijgesleept. Zo groot was de belangstelling voor de Elmore James-avond in het C+B Museum. Aan de reacties van de aanwezigen na afloop te oordelen, was het een zeer geslaagde bijeenkomst.

XEJ3

Het turbulente leven van de “King of the slide guitar” werd uitgebreid besproken door Albert Haar en Koert Broersma, die behalve veel verhalen ook foto’s en talrijke muziekfragmenten tevoorschijn toverden. Zelfs een bijzonder exemplaar van de originele 78-toerenplaat van Dust my broom, de eerste opname van Elmore James uit 1951, kwam aan bod en deze werd uiteraard gedraaid op een ouderwets draaitafeltje. Veel bekende nummers van Elmore James passeerden de revue: uiteraard het eerdergenoemde Dust my broom, maar ook It hurts me too, Shake your moneymaker en The sky is crying, dat eveneens door Cuby & the Blizzards op de plaat is gezet.

XEJ1

De avond werd muzikaal opgeluisterd door Big Bo Brocken, die nader in ging op de zeer kenmerkende gitaar-riff van Elmore James, zijn onovertroffen slide-gitaarspel en de speciale elementen die Elmore James in zijn akoestische gitaar aanbracht om het unieke versterkte geluid te verkrijgen. Voorts speelde Bo twee setjes met nummers van onder meer Robert Johnson, Bukka White en uiteraard Elmore James.

XEJ5

Het deskundige publiek voegde met welkome aanvullingen en vragen een extra dimensie toe aan deze bijeenkomst over het duistere leven en de muziek van Elmore James, die in 1963 op 45-jarige leeftijd overleed en eigenlijk nooit echt is doorgebroken, ondanks het feit dat zijn spel van grote invloed is geweest op talrijke gitaristen van naam en faam, zoals Ry Cooder, Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan en Eric Clapton.

Volgende keer wellicht een vervolg, met aandacht voor bijvoorbeeld Robert Johnson? Als het aan de aanwezigen van vrijdag ligt, komt die avond er zeker!