Drummer De Dijk bezocht C+B Museum

Leuk bezoek aan het C+B Museum afgelopen zondagmiddag! De drummer van popgroep De Dijk, Antonie Broek, bracht samen met zijn broer Gertjan, een bezoek aan het C+B Museum. Antonie (op de foto links, met gastheer Hans Vons in het midden en broer Gertjan rechts) vertelde dat hij altijd al een keer naar Grolloo had willen komen. “De vriendschap van Harry Muskee met onze zanger Huub van der Lubbe is bekend. Huub was en is een groot bewonderaar van Harry. Er is in onze band regelmatig over C+B gesproken. Vandaar mijn belangstelling.”

Hoek5website Aangepast

Door een bijzondere loop van de omstandigheden kwam Gertjan Broek, in het dagelijks leven werkzaam bij het Anne Frank Huis in Amsterdam, in contact met het C+B Museum. Hij bezocht vorig jaar een lezing in Amsterdam, die websiteredacteur Koert Broersma daar gaf over zijn biografie over de Amsterdamse journalist Philip Mechanicus, bekend van het dagboek In Depot, dat hij tijdens de oorlogsjaren in Kamp Westerbork schreef.
Na afloop nam Gertjan een visitekaartje mee en thuis zag hij daar het website-adres van het C+B Museum op staan. Toen hij meldde graag een keer met zijn broer naar Grolloo te willen komen, werden beiden uitgenodigd.

Zondagmiddag was het dus zo ver. Met veel plezier maakten Gertjan en Antonie een ronde door het museum, bijgestaan door gastheer Hans Vons. Antonie toonde met name belangstelling voor het C+B-drumstel in de achterkamer. “Zo, is dat nog origineel en van Hans Waterman geweest?”, vroeg hij zich hardop af.

Hoek3website Aangepast

Uiteraard volgden ook de herinneringen. “Ik stond een keer bij een festival naar een optreden van Herman Brood te kijken,” vertelde Antonie. “Wij moesten met De Dijk later spelen. Ik vond Brood erg goed en zei dat tegen een mannetje met een hoed op, dat naast me stond. Ach, meldde die enigszins geïrriteerd, dat heeft hij allemaal van mij geleerd. Toen ik aan Huub van der Lubbe vroeg wie die persoon was, zei hij verbaasd: Weet je dat niet? Dat is Harry Muskee man!”

In de jaren daarna deed Muskee af en toe mee met De Dijk, als gast. Andersom gebeurde dat ook met Huub van der Lubbe, die zong op de Amer-CD Hotel Grolloo en die ook als gastzanger optrad toen begin 2016 in het Drents Museum de expositie over Harry Muskee werd geopend.

Hoek2website Aangepast

“Harry heeft ons een keer een gouden plaat overhandigd toen wij 25 jaar in het vak zaten, voor twee miljoen verkochte platen,” herinnerde Antonie zich. “Die contacten waren altijd leuk.” Zowel Antonie als zijn broer Gertjan meldden het C+B Museum zeer bijzonder te vinden. “En dat in het originele pand waar Harry heeft gewoond. Prachtig!”
Uiteraard werd het gastenboek getekend en leverde hun bezoek een nieuwe Vriend op voor het C+B Museum!