Deense Jan is 1000ste bezoeker “Legacy Leeft”

Nog geen drie maanden na de opening van de nieuwe tentoonstelling “Legacy Leeft”, werd zaterdag een eerste mijlpaal bereikt: de 1000ste bezoeker van dit seizoen. En dat is razendsnel. “Legacy Leeft” werd op 29 maart jl. geopend.

Even na elf uur stapte zaterdagmorgen een aangename verrassing het museum binnen. “Do you speak English? I’m from Denmark”.
Jan Sternkopf uit Haderslev, Zuid-Denemarken, verbleef met een vriendengroep in Drenthe voor een bezoek aan de Dutch TT in Assen. Op de motor waren ze enkele dagen eerder uit Denemarken vertrokken. “We logeren in het Hof van Saksen,” vertelde Jan. Maar waarom was hij deze zaterdagmorgen in Grolloo, en niet op de TT-baan?

“Ik heb een Nederlandse buurman, Arend van Duin,” legde Jan uit. “En wij zijn bluesliefhebbers. Toen Arend hoorde dat ik naar de TT ging, overtuigde hij mij ervan dat ik absoluut een bezoek aan het C+B Museum in Grolloo moest brengen, dat immers vlakbij Assen ligt. Mijn vrienden hadden geen zin om mee te gaan. Zij wilden naar de kwalificatietrainingen op de baan kijken of gaan winkelen in Assen. Vandaar dat ik alleen op de motor naar Grolloo ben gereden.”

Jan was uiteraard stomverbaasd toen hij hoorde dat uitgerekend hij de 1000ste bezoeker was. “Dat zal mijn buurman Arend fantastisch vinden. En mijn vrienden geloven mij nooit als ik vanmiddag terug kom. Dus maak alsjeblieft wat foto’s als bewijs!”

Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, sprak vervolgens enkele woorden en overhandigde Jan een bos bloemen en een gesigneerd exemplaar van het boek “Somebody will know someday” van bestuurslid Koert Broersma. “Buurman Arend zal mij ongetwijfeld helpen bij het vertalen. Hij zal het trouwens ook prachtig vinden om dit boek te lezen.”
Uiteraard kreeg Jan ook gratis toegang tot het museum, waar gastheer Rudi ten Harve tekst en uitleg gaf.

De tentoonstelling “Legace Leeft” gaat over de nalatenschap van Cuby & The Blizzards. Waar kom je de band nog steeds tegen, muzikaal of in de vorm van het bijzondere gedachtengoed van de meest beroemde bluesband van Nederland? Zijn er echte opvolgers opgestaan of alleen maar muzikale imitators? Waar wordt de naam van Cuby & The Blizzards nog steeds met respect uitgesproken en hoe kijkt de tegenwoordige jonge muzikant naar de blues? Er lijkt nog geen eind in zicht voor de nalatenschap van Cuby & The Blizzards. De vele bezoekers die het museum bezoeken zijn daar trouwens ook een bewijs van.

Voor het bestuur van het C+B Museum is het een aangename verrassing dat al zo snel de 1000ste bezoeker is bereikt. De kwaliteit van deze expositie speelt hierbij een belangrijke factor. Want de vele bezoekers hebben over het algemeen zeer lovende woorden voor de door conservator Sjoerd Looijenga gemaakte tentoonstelling. Er is bijzonder veel animo voor “Legacy Leeft”, vanuit het gehele land, en dus zelfs ook vanuit Denemarken!
De expositie kan de hele zomer worden bezocht van donderdag tot en met zondag, van 11 – 17 uur.