Cuby Museum brengt cd Legacy Leeft uit

Het Cuby Museum Grolloo presenteert komende zondag, tijdens de platenbeurs in het bluesdorp een eigen cd. Op de plaat, onder de titel ‘Legacy Leeft’ spelen diverse groepen en musici nummers van de bekendste Nederlandse blues Cuby & The Blizzards. Om 13.30 uur zal de cd gepresenteerd worden, met een live-optreden van bluesgitarist Luca Holkenborg.

Met het uitbrengen van de cd ‘Legacy Leeft’ bewijst het C+B Museum in Grolloo dat de muzikale erfenis van Cuby & The Blizzards nog springlevend is. Vanaf april 2023 wordt in Harry’s boerderij aan de Voorstreek 4 in Grolloo tijdens de gelijknamige expositie getoond waar je de populaire bluesband van weleer, Cuby & The Blizzards, nu nog steeds kunt tegenkomen.

De formatie Grollo tijdens opnames in het Cuby Museum Grolloo (Foto: Cuby Museum Grolloo)

Op het door platenmaatschappij ‘Mirasound’ uit Hilversum fraai vormgegeven album hoor en zie je hoe de muzikant van nu naar de blues van C+B kijkt en zich daar ook muzikaal door laat inspireren. De tracklist bevat voorbeelden van songs uit het rijke C+B repertoire die, door muzikanten en bands van nu zoals b.v. Grollo en Electric Blues, op vaak geheel eigen wijze zijn uitgevoerd.

De groep DeWolf tijdens de opnamen van Talkin Blues (Foto: Double 2 Mediaproducties)

Zoals bijvoorbeeld de nummers uit de tv-documentaire ‘Talkin’ Blues’ van onder andere DeWolff en het Meral Polat trio, het project ‘Back Home, Jongens van het Noorden’ van RTV Drenthe met onder meer Tangarine en I Kissed Charles en twee liedjes uit de muziektheatervoorstelling ‘So many roads’ uitgevoerd door Erwin Nyhoff en Erwin Java.

Ook op de cd het eerbetoon aan Harry Muskee van de Brabantse blueszanger Ralph de Jong. Hij werd in 2004 ontdekt door Muskee die hem uitnodigde als zijn voorprogramma van 2006 tot 2008. Het inspireerde Ralph tot het schrijven van het nummer ‘Harry’. Op de cd een registratie van Ralph’s uitvoering van de song tijdens ‘Binnenblues’ in 2023. De bijdrage van het jonge gitaartalent Luca Holkenborg op het album bewijst dat ook de jeugd de blues omarmt. Iets waar Harry Muskee trots op zou zijn geweest. De zeventien tracks op de cd ‘Legacy Leeft’ bewijzen de eeuwigheidswaarde van de blues van Cuby & The Blizzards!

De verkoopprijs van de cd zal 15,- euro worden en de schijf is verkrijgbaar in het C+B Museum in Grolloo.

Luca Holkenborg zal tijdens de presentatie naast zijn nummer ‘Slow minor blues’ van de cd, ook nog een aantal andere blues instrumentals live ten gehore brengen.