C+B Museum op Museum TV

Kleine musea willen zich vaak presenteren aan het grote publiek, maar vaak ontbreken de middelen. Museum TV helpt ze met de productie van mini-documentaires. Vrijdag 7 september werden er veertien gepresenteerd in het Keramisch Museum Goedewaagen te Nieuw-Buinen. Ook het C+B Museum deed mee aan het mede door het Prins Bernard Cultuurfonds en de provincie Drenthe financieel ondersteunde project en heeft nu ook een eigen filmpje, dat mede op de website is te bekijken.

XCeesBijlNieuwBuinen

Museum TV is een videoplatform dat kunst, cultuur en design tot leven brengt. In samenwerking met de Provincie Drenthe worden vijftien kleinere Drentse musea met online en on-demand video onder de aandacht gebracht bij een groter publiek. Dit gebeurt onder meer via de kanalen van KPN, de website museumtv.nl, social media en diverse overige kanalen. Op 12 juni jl. werden bij het C+B Museum  in Grolloo opnames gemaakt, die inmiddels zijn verwerkt in een mini-documentaire van ruim zes minuten. Tevens is uit het materiaal een korte promo van een minuut en enkele zogenaamde social media bites gemaakt. Datzelfde is gebeurd voor de andere veertien musea.

Tijdens de presentatie in Nieuw-Buinen zei gedeputeerde Cees Bijl (foto boven) dat de financiële bijdrage van de Provincie moet worden gezien als een kleine dank aan alle vrijwilligers die via de kleinere musea invulling geven aan het culturele plaatje van Drenthe. “Er is veel belangstelling voor het Drentse culturele erfgoed. Dat boeit de mensen enorm. Door aan dit project mee te doen hebben nu verschillende kleinere Drentse Musea de kans om zich professioneel aan het publiek te laten zien.”

XMuseumTVCuby

Naast het C+B Museum deden onder meer ook Openlucht Museum Ellert en Brammert in Schoonoord, het Internationaal Klompenmuseum in Eelde, Molenmuseum De Wachter in Zuidlaren, het Speelgoed Museum Kinderwereld in Roden, het Drukkerijmuseum in Meppel en het Veenpark in Barger-Compascuum mee.

Zie voor een volledig overzicht van de deelnemende Drentse Musea:

De mini-documentaire over het C+B Museum is vanaf nu te bekijken linksboven op de homepage van het museum.