C+B Museum kreeg wederom bijzonder archiefmateriaal

Het blijft verbazingwekkend hoeveel “nieuw” archiefmateriaal van Cuby & the Blizzards nog steeds opduikt. Regelmatig kloppen bezoekers bij het C+B Museum aan om geluidsopnamen, foto’s, plakboeken en posters te overhandigen. Uiteraard nemen wij deze vaak bijzondere memorabilia graag in ontvangst!

XOverhandiging1

Tijdens het Holland International Blues Festival in juni werd het C+B Museum volkomen onverwachts nog verblijd met een schenking van de verzameling van Bertus Klazinga uit Friesland. Afgelopen zaterdag bracht het voormalige bestuur van jeugdsoos The Madness uit het Noordhollandse Kudelstaart een bezoek aan het C+B Museum. Zij kwamen met een missie waarover goed was nagedacht.

Optredens
Jeugdsoos The Madness (gevestigd in het Kudelstaartse Dorpshuis) was een sociëteit waar Cuby & the Blizzards regelmatig hebben opgetreden, evenals vele andere bekende Nederbeat-groepen uit de jaren zestig/zeventig. Vanaf 1966 organiseerde het bestuur van deze vermaarde jeugdsoos tal van concerten. Kunstenares Hennie van Zanten maakte daarvoor zeer kenmerkende posters, in een zeer eigen stijl.

Xposter1

Jubileum
Toen vorig jaar het vijftigjarig jubileum van The Madness werd opgeluisterd met een fraai jubileumboek, ontstond het idee om “iets” met al dat bijzondere, originele archiefmateriaal te doen. “Voordat het straks wordt weggegooid als wij er niet meer zijn,” benadrukte Hennie van Zanten zaterdagmiddag. “Van de jongere generatie weet niemand meer iets van die oude periode. Ook schat men de waarde van ons historische archiefmateriaal niet naar behoren in. Wij kenden het bestaan van het C+B Museum en wij wilden dolgraag een keer komen kijken. Zo is ook het idee ontstaan om ons C+B-materiaal aan het museum te doneren. Het is hier op de juiste plaats. Voor ons een enorme opluchting…”

XContracten1

Contact
Via Johan Gaasbeeek en Jeanne Visser, Cuby-liefhebbers en –kenners bij uitstek, werd contact gelegd met Grolloo. En zodoende overhandigde het zeskoppige voormalige bestuur van The Madness zaterdagmiddag alle originele concertposters, foto’s en contracten (waarin C+B als “dansorkest” moest worden omschreven) aan Albert Haar, conservator van het C+B Museum, die hier uiteraard zeer mee in zijn nopjes was.
Uiteraard kreeg het bestuur uit Kudelstaart een rondleiding door het C+B Museum aangeboden. Jan Venhuizen, ex-manager van C+B, was aanwezig om uitleg te geven en om te putten uit zijn grote schat aan herinneringen-uit-de-eerste-hand. Ook bestuurslid Roelof Enting en gastheer/vrijwilliger Frank Andriessen deden wat dit betreft een duit in het zakje.

Gemeenschappelijke deler
Na afloop werd er bij café-restaurant Hofsteenge onder het genot van enkele drankjes nog uitgebreid nagepraat. Belangrijkste conclusie: Ook al heb je elkaar niet eerder ontmoet, de liefde voor muziek, de blues en de Nederbeat zorgt voor een geweldige gemeenschappelijke deler, die vriendschappen creëert. Alsof je elkaar al jaren kent!

XBestuurmadness

Vanzelfsprekend wil het C+B Museum het bestuur van The Madness zeer bedanken voor het bijzondere materiaal dat werd geschonken!