Burgemeester Hiemstra bezocht Cuby Museum

Het Cuby Museum Grolloo kreeg woensdag 4 december bezoek van burgemeester Anno Wietze Hiemstra van de gemeente Aa en Hunze. Op uitnodiging van het museumbestuur en het bestuur van de Stichting Erfgoed Harry Muskee, liet Hiemstra zich informeren over het museum en de activiteiten die worden ontplooid.

XHiemstra2

Na de uitleg dat de Stichting Erfgoed Harry Muskee “waakt” over de museumstukken en het museumbestuur verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van het museum, sprak museumvoorzitter Lukas Koops over de ontstaansgeschiedenis van het museum. “Dit is niet zomaar een gekozen onderkomen voor het museum, dit is het boerderijtje waarin Harry Muskee van 1965 tot en met 1971 heeft gewoond. In die periode hebben Cuby & The Blizzards ook hun meest aansprekende LP’s gemaakt, zoals Groeten uit Grollo en nog enkele,” legde Koops uit. De voorzitter haalde ook aan dat het museum volledig draait op de inkomsten van 4000 bezoekers en ruim 700 betalende Vrienden en dat een veertigtal vrijwilligers als gastvrouw en -heer optreedt voor bezoekers die vanuit heel Nederland het museum in Grolloo bezoeken.

Lukas Koops uitte tegenover burgemeester Hiemstra een bijzondere wens van het bestuur. “Wij willen heel graag dat in Grolloo een straat, weg of pad naar Harry Muskee wordt genoemd. Dat zou heel passend zijn voor Grolloo, want Muskee heeft er voor gezorgd dat Grolloo bekend werd vanwege de blues. Wanneer je elders in het land laat weten dat je uit Grolloo komt, weten heel veel mensen dat de LP Groeten uit Grollo hier is gemaakt.”

XHiemstra

Conservator Albert Haar, die in januari afscheid van het museum neemt, ging nog dieper in op de historie van het museum en zaken die in Grolloo aan Muskee herinneren, zoals het borstbeeld op de hoek van de Hoofdstraat en de Voorstreek. Haar informeerde burgmeester Hiemstra over Gerard van Klaveren die feitelijk de initiatiefnemer voor het museum is geweest. “Het is destijds een puur particulier initiatief geweest. Van Klaveren was en is groot fan van Cuby & The Blizzards en vond dat er iets gedaan moest worden om de herinnering levend te houden. Zo is het museum ontstaan en al eerder het borstbeeld geplaatst.”

Tot slot werd burgmeester Hiemstra rondgeleid door het museum. De eerste burger van de gemeente Aa en Hunze toonde zich bijzonder geïnteresseerd en liet weten “altijd bereid te zijn mee te denken met het bestuur van het museum.”

Tijdens zijn bezoek aan het Cuby Museum ontving burgemeester Anno Wietse Hiemstra het boek Somebody will know someday uit handen van voorzitter Lukas Koops. Het boek is geschreven door museumbestuurslid Koert Broersma.

Tekst en foto’s: Fred Lubbers