Boomsculptuur Muskee geplaatst bij C+B Museum

Boomkunstenaar Jelmer Zwaan uit Meppel werkt al enkele enige tijd aan een bijzonder houten beeld van Harry Muskee. Uit een dikke Drentse eik zaagt hij de beeltenis van de frontman van Cuby & the Blizzards. Tien jaar na zijn overlijden komt deze levensgrote sculptuur te staan bij het C+B Museum. Naast het bekende borstbeeld van Harry komt er dus een nieuw eerbetoon en een forse publiekstrekker bij.

Jelmer Zwaan in actie bij Houten Harry FB Aangepast

Dinsdagmiddag werd het beeld, dat nog niet helemaal af is, vanuit Nijensleek getransporteerd naar het C+B Museum. ‘Harry’ staat in de buurt van het houten schuurtje buiten, waarin ook de Cuby-fietsen zijn opgeborgen. Het beeld wordt straks tegelijk een zitplaats voor fans en leent zich bij uitstek voor een selfie.
Opdrachtgever is Cuby-fan Lukas Wever uit Hengelo, van origine afkomstig uit Borger. Hij was vijftig jaar bevriend met Muskee, zo zegt hij zelf. “Ik wou iets bijzonders doen rond zijn sterfdag. Omdat ik had gezien hoe Jelmer als boomkunstenaar prachtige beelden kan maken, dacht ik aan een beeld van Muskee. Wat is er nu mooier dan een Drents icoon als Harry uit een Drentse eik te laten zagen door een Drentse boomkunstenaar,” zo vertelde hij aan RTV Drenthe (foto onder, met links Lukas Wever en Jelmer Zwaan in het midden).

RTV Drenthe doet verslag. Links Lukas Wever en Jelmer Zwaan in t midden FB Aangepast

Foto’s van fotograaf Rudy Leukfeldt vormden voor houtcarver Jelmer Zwaan de inspiratie voor het beeld. Vanaf nu is dat vooral de grote kleurenfoto aan de voorzijde van het museum.
Jelmer Zwaan zal de komende weken het beeld bij het Cuby-museum verder afmaken. Vooral in het gezicht en de oren moet nog het nodige worden fijn geslepen. Het beeld is bijna 2 meter hoog, met inbegrip van de basis, die tevens het fundament vormt. Inclusief deze originele wortelpartij is de breedte bijna drie meter. Zwaan laat deze enorme kluwen aan wortels in tact. “Ik zaag daar straks alleen nog het onderbeen en de voet uit. De rest erom heen kan dan als zitbankje fungeren. Mooi symbolisch toch met die wortels? Een blueslegende met echte Drentse roots, uit een Drentse eik, compleet met dikke wortels,” liet hij RTV Drenthe weten.

20210921 131104 Aangepast

Het totale gewicht van het beeld komt in de buurt van de 2000 kilo… Het is de bedoeling dat de sculptuur officieel zal worden onthuld. Wanneer en door wie is nog niet bekend.
Bezoekers kunnen kunstenaar Zwaan dus de komende dagen in actie zien tijdens de openingsuren van het C+B Museum. Dit is een bijzondere extra reden om naar het museum te komen!
Het C+B Museum is geopend op donderdag tot en met zondag, van 11-17 uur. Meer informatie op www.cubymuseumgrolloo.nl

20210921 110429 Aangepast

Foto’s: Sjoerd Looijenga en Hans Vons.