Bennie Jolink opende nieuwe expo “Harry Spreekt”

‘Mystery guest’ Bennie Jolink, de bekende zanger van Normaal, opende donderdagmiddag de nieuwe expositie in het C+B Museum Harry spreekt – Stap in de wereld van Muskee. Na ruim een jaar van allerlei corona-maatregelen en diverse sluitingen, is het C+B Museum vanaf 11 juni eindelijk weer drie dagen per week geopend. En eigenlijk gebeurt dat precies op het goede moment. Donderdag 10 juni was het precies 80 jaar geleden dat Harry Muskee werd geboren. En op een paar dagen na opende het C+B Museum 10 jaar geleden voor het eerst de deuren voor het publiek. Bijzondere momenten, die extra aandacht verdienden. En die aandacht was er deze donderdag ook. Door de naweeën van Covid kon dat nog niet met veel publiek, maar goed, het begin was er.

In de ochtenduren werden door Wim Pontfoort en Wim Entzinger, bestuursleden van de Stichting Erfgoed Harry Muskee bloemen gelegd bij de Harry Muskee-rotonde in Assen. Deze rotonde kent sinds vorig najaar de naam van de frontman van C+B, maar is nog altijd niet officieel geopend. Kennelijk zag het gemeentebestuur van Assen ook op deze bijzondere dag geen aanleiding om iets extra’s te doen, want vanuit de wereld van de Asser ambtenarij bleef het deze dag muisstil in de Drentse hoofdstad.

Harry Muskee-pad
Dat was gelukkig in Grolloo geheel anders. Om 14.15 uur onthulde Henk Heijerman, wethouder van de gemeente Aa en Hunze, op de hoek van de Hoofdstraat en het pad naast de dorpskerk, het Harry Muskee-pad. Dit pad wordt tijdens het festival Blues in Grolloo door duizenden bezoekers gebruikt als ‘doorloop’ van de parkeerplaatsen naar de Hoofdstraat in Grolloo, en het is terecht dat deze doorgang nu officieel is vernoemd naar de ereburger van de gemeente Aa en Hunze, Harry Muskee.

‘Mus’ zou het zelf allemaal met de nodige binnenpret hebben gadegeslagen, dat is zeker. Met name het feit dat het een simpel ‘pad’ is en geen straat, laan of boulevard zou hem goed hebben gedaan. Doe immers maar gewoon, dan doe je gek genoeg.

Schatplichtig
Hierna toog het bescheiden gezelschap naar de Voorstreek. Onder leiding van Sjoerd Looijenga, de nieuwe conservator van het C+B Museum, werd daar de nieuwe tentoonstelling Harry Spreekt – Stap in de wereld van Muskee geopend. De openingshandeling werd gezamenlijk verricht door wethouder Heijerman en Bennie Jolink, die met plezier met zijn chauffeur/begeleider Jan Wiemer en met de nodige motivatie vanuit de Achterhoek naar Grolloo was overgekomen. “Ik voel mij schatplichtig jegens Harry Muskee,” sprak Bennie. “C+B zijn degenen die de blues in Nederland op de kaart hebben gezet en daar heb ik ook veel aan gehad. Bovendien hadden Harry en ik veel gemeen. Beiden kwamen we uit de provincie en waren we trots op onze achtergrond. We spraken dialect en waren daar groots op. Bovendien waren we beiden ook zeer eigenwijs en hadden we een eigen mening. Wat deze dingen betreft konden Harry en ik het goed met elkaar vinden. Ik ben hier dan ook met een gevoel van grote voldoening.”

Bennie had ook een verrassing meegenomen. Hij overhandigde Sjoerd Looijenga (een prachtige kopie) van een aquarel die hij ooit van Harry Muskee heeft gemaakt. Hij deed hem graag aan het museum cadeau en deze zal een mooie plek in de huidige expositie krijgen.

Metamorfose
Het C+B Museum heeft ondertussen een behoorlijke metamorfose ondergaan. In de nieuwe expositie gaat de bezoeker als het ware op ‘belevingstour’ door het museum, met Harry Muskee als gids. De tentoonstelling is op geheel andere wijze te bekijken en te beluisteren dan de afgelopen jaren gebruikelijk was. Via speciale podcasttechnieken van Guide-ID uit Deventer krijgt de bezoeker veel informatie over het leven van Harry Muskee en beelden en voorwerpen maken veel van dat leven zichtbaar en op die wijze komt Muskee heel dichtbij.
Op basis van bestaand archiefmateriaal zijn er zo’n veertig geluids- en beeldfragmenten geselecteerd waarin Nederlands bekendste blueszanger spreekt over zijn allerjongste jaren, de schooltijd, het voetbal, liefde voor dieren, Grolloo, groupies, logees en veel meer. Conservator Sjoerd Looijenga heeft hiervoor honderden uren aan interviews met Harry Muskee beluisterd.

Heel bijzonder is bijvoorbeeld de originele line-up van het allerlaatste concert van Cuby & the Blizzards, tien jaar geleden bij het Groeten uit Grollo-festival. Op de zolder van het museum is deze nagemaakt, op basis van het originele materiaal dat festival-organisator Johan Kleine aan het museum heeft geschonken. Degenen die er tien jaar geleden bij waren, herkennen deze set-up ongetwijfeld direct.

De nieuwe expositie is zeer bijzonder en past voortreffelijk in het huidige  jublileumjaar. Voorlopig kunnen de liefhebbers weer een vol jaar genieten van veel nieuws, in dit speciale museum. Laten we hopen dat er de komende maanden duizenden liefhebbers op afkomen. Vanaf vrijdag 11 juni kan dat gelukkig weer!!!