Benefietconcert voor Herman Brood Museum

Met een aantal optredens is afgelopen zaterdag het Herman Brood Museum in Zwolle officieel geopend. Dat gebeurde met een benefietconcert in theater Odeon, gepresenteerd door Johan Derksen. Herman Brood, die in 1967 en 1968 bij Cuby & the Blizzards speelde, zou zaterdag 72 jaar zijn geworden.

BM2

De vorig jaar gestarte Herman Brood Experience in Zwolle was al bijna een Brood-museum, maar nu gaat het ook die naam dragen. Op de eerste verdieping van het pand in het centrum van de stad zijn drie zalen ingericht vol met foto’s, privévoorwerpen, kunst, film en geluid van de in Zwolle geboren artiest. Voor de verdere financiële steun van het museum is de hulp van de Zwolse gemeenschap en het bedrijfsleven BROOD-nodig.

BM1

Met het benefietconcert van dit weekend werd bijna 40.000 euro opgehaald. In Zwolle werd zaterdag opgetreden door onder meer  saxofonist Bertus Borgers, gitarist Erwin Java (gitarist Wild Romance), drummer Hans La Faille (Cuby + Blizzards) en Jimi Bellmartin (winnaar The Voice Senior). De band van Hans La Faille, Bromance, fungeerde als backing band met Feico Nijdam op bas, Jay-P Beijersbergen op gitaar en Leon Kuijpers op orgel. Zij brachten een show van grote hits van Herman in een ander jasje.

BM3

Jimi Bellmartin zong o.a. When a Man Loves a Woman, Bertus Borgers Rock ‘n Roll Junkie, (Let’s all help the) Cowboy Sing the Blues, Still Believe (het nummer dat Herman van hem opnam), maar Saturday Night kon hij niet zingen en Bertus las het daarom maar voor tijdens het nummer. De hits die Brood met Cuby and the Blizzards opnam, Window of my eyes en Another Day Another Road, werden door Erwin met verve gespeeld. Een gedenkwaardige muzikale middag en een mooie start van het Herman Brood Museum!

Tekst en foto’s: Henry Knegt, waarvoor dank!