Baskast Electric Blues naar C+B Museum

Zoals velen van ons weten is dit jaar een speciaal jaar. Harry Muskee zou op 10 juni tachtig jaar zijn geworden en tevens is het tien jaar geleden dat hij is overleden. Maar ook ons C+B Museum viert dit jaar haar 10-jarig jubileum. Omdat het twee jaar geleden is dat de expositie We Want More het levenslicht zag, is het nu een mooie gelegenheid om de boel eens grondig onder handen te nemen. Een tipje van de sluier is al gelicht in de diverse media en de nieuwsbrieven, dus ik ga hier niet te veel van verklappen. Je zult zelf moeten komen kijken!

Hans Wim en HenkGrolloomei2021Buitsnede Aangepast

Wel kan ik meedelen dat het plateau waar de Egbert Streuer-expositie was opgezet (naast de zolder) is verdwenen. Hiervoor in de plaats komt een bandopstelling in de sfeer van C+B, compleet met origineel drumstel van Hans Lafaille. Maar het podium moet natuurlijk wel gevuld worden en een groot gedeelte van de basisopstelling hebben we in het museum. Helaas is het niet compleet. Diversen mensen hebben dan ook een bijdrage geleverd. Zoals Willem Events, die drie vintage microfoonstandaards heeft geschonken en de band Symphonic Cicero, die een keyboard, diverse standaards en podiumlampen heeft afgestaan.

Ook de band Electric Blues, die we allemaal kennen van hun schitterende vertolkingen van Cuby+Blizzards-nummers, heeft een geweldige bijdrage geleverd. De band schonk een muziekstandaard en een Multi-kabel voor een mengpaneel. Maar ook een baskast van Marshall, waar basgitarist Bert Bulk zich helemaal op heeft uitgeleefd endie vervangen moest worden. Maar die kast paste natuurlijk niet in mijn zwarte monstertje en dat was even een uitdaging om dat ding naar Grolloo te krijgen.

Maar bandeider Henk Vegt bood aan om hem van Ter Aar naar Grolloo te brengen. Dat aanbod werd uiteraard met beide handen aangenomen. En afgelopen zondag was het zo ver. Rond 10.30 uur zag ik door het keukenraampje van het museum in een flits een figuur met een bekend petje en idem dito baard voorbijlopen. Inderdaad dat was onze Henk. Samen met Els waren ze aangekomen en hadden ze ook de heerlijke gevulde Ter Aarse koeken bij zich. Onze Wim Pontfoort, penningmeester van de Stichting Erfgoed Harry Muskee (op de foto in het midden tussen Hans en Henk), was aanwezig. Wim was namelijk heel nieuwsgierig naar de opbouwvorderingen in het museum en naar de Bert Bulk Baskast.

Na de koffie en een beetje bijpraten in Harry’s Koamer werd het tijd om de kast uit te laden. Het is een indrukwekkend geval! Ik kende hem wel van de repetities en verwendagen in Ter Aar, maar het is en blijft een knots van een kast! Na nog even een rondje door het museum gemaakt te hebben gingen Henk en Els weer richting Ter Aar. Wij zijn weer een mooie aanwinst rijker, die een mooi plekje gaat krijgen op het C+B Museum podium!

Tekst: Hans Vons, foto: Els Vegt