Aaron is jongste Vriend van het museum!

Maandag 4 januari kwam een verzoek richting secretaris Jan Bos, afkomstig van een elfjarig jongetje genaamd Aaron van Loo uit Winschoten. Zijn opa was een C+B-fan, maar is onlangs helaas overleden. Op de crematie werden er nummers gedraaid van C+B, met name Windows Of My Eyes en Somebody Will Know Somebody. Aaron vroeg aan zijn moeder van wie deze muziek was. Zij antwoordde dat dit nu juist Cuby & the Blizzards waren, waar zijn opa zo gek op was.

AaronvanLoojongsteVriend1website Aangepast

Aaron besloot zich in de muziek van C+B te gaan verdiepen, is het repertoire inmiddels enorm gaan waarderen en wil er zelfs op school een spreekbeurt over houden. Om dat te kunnen doen had hij wat informatie nodig, zoals webadressen, folders e.d.  Hij zou graag na de lockdown een keertje langs willen komen. Omdat dit nog wel enige tijd kan duren is in overleg besloten dat Aaron en zijn moeder langs konden komen als Hans Vons, beheerder van het C+B Museum, aanwezig was. Zodoende kon Aaron een beetje echte Cuby-sfeer opsnuiven.

Zondag 10 januari was het zo ver, uiteraard met inachtneming van de corona-maatregelen. Ook secretaris Jan Bos was present. Nadat alles was opgestart, kwamen Aaron en zijn moeder aan. Aaron keek direct zijn ogen uit. Uiteraard werd het verhaal van Cuby in beknopte vorm verteld, over hoe hij in de boerderij leefde en onder welke omstandigheden. Dat was natuurlijk veel informatie voor een elfjarige jongen, maar Aaron smulde ervan. Vanzelfsprekend werd Windows Of My Eyes opgezet en je kon zien dat het hem wel wat deed. Ook boven vond hij schitterend en vooral de vitrine met de brieven van Harry Muskee aan zijn oma.

AaronvanLoojongsteVriend2website Aangepast

Uiteraard was een pakketje voor Aaron gemaakt met folders van het museum en van het KidsBlues-project, die hij tijdens zijn spreekbeurt uit kan delen. Ook kreeg hij website-adressen en tips over andere bronnen van informatie. Toen Aaron in de gaten kreeg dat er een mogelijkheid was om Vriend (donateur) van het C+B Museum te worden, wilde hij hier heel graag gebruik van maken. Zijn moeder vulde het formulier in en Aaron kon direct ook het mooie boek Back Home meenemen.
Als “toetje” deden Hans en Jan het boek De Missie van Jeroen Wielaert er nog even bij.
Aaron glunderende volop en vond dat hij een schitterende middag had die hij niet snel zou vergeten. Uiteraard is het heel mooi dat jonge mensen zich gaan interesseren voor de blues en vooral voor de muziek van Cuby. En als het C+B Museum daarbij een beetje kan helpen, dan is dat geen enkel probleem.

Dus als men op een komende Vrienden- en Vrijwilligersmiddag een jong kereltje van een jaar of elf, twaalf, rond ziet lopen, dan is dat Aaron van Loo, sinds afgelopen zondagmiddag officieel onze jongste Vriend van het C+B Museum!

Tekst en foto’s: Hans Vons