Binnen Blues op 12 november: “We gaan er een mooi feestje van maken”

Op zaterdag 12 november vindt bij café-restaurant Hofsteenge in Grolloo de negende editie plaats van het “Binnen Blues”-festival. Twee bands zullen die avond het publiek ongetwijfeld geweldig gaan vermaken: Erwin Java en zijn Travel Party en de Cat Fever Band.

Erwin Java (midden), met links Sean Webster en rechts Tollak Ollestad. (Foto: Trees Rouw)

Over Erwin Java behoeft nauwelijks meer te worden geschreven. Door de decennia heen is hij min of meer kind aan huis geworden in Grolloo. Erwin speelde als gitarist mee in de formatie van Cuby & the Blizzards, die in de jaren 1996-2011 uiterst succesvol langs de Nederlandse theaters toerde. Na de dood van Harry Muskee besloot Erwin de blues te blijven verkondigen. Hij speelde in de band King of the World en sinds enkele jaren heeft hij zijn eigen Travel Party. Erwin en zijn groep spelen 12 november maar liefst twee sets in de Grote Zaal van Hofsteenge: één met Sean Webster en één met Tollak Ollestad.

De Cat Fever Band bestaat uit mannen die elkaar kennen uit hun jeugd in de omgeving van Stadskanaal en uit het regionale muziekcircuit van die tijd. Daarna gingen zij hun eigen (muzikale) weg om, na 30 jaar of zelfs langer, elkaar opnieuw te vinden in de Cat Fever Band. Het zijn mannen die hun Veenkoloniale afkomst met trots uitdragen.

“De backbone van de band, bestaand uit bassist Michiel Boerman en drummer Joop de Haan, legt de basis voor de specifieke groove van de Cat Fever Band. Veel ruimte in de nummers wordt gereserveerd voor prachtig solowerk van Rolf Smook op tenorsax, Harry Geerdink op lead gitaar, John Klad op de bluesharp en Klaas de Haan op zijn geliefde Hammond. De slow blues wordt zeker ook niet geschuwd, een kolfje naar de hand van frontman John Klad,” zo staat op de website van de band te lezen.

Eind oktober was John Klad, tegenwoordig woonachtig in Assen, in Grolloo om de ‘plek van optreden’ in de café-straat bij Hofsteenge te bekijken en om allerlei organisatorische aspecten door te spreken. Zoals dat ook hoort bij een gedegen voorbereiding.
Bij een broodje zalm en een goed glas wijn spraken wij even met John, die niet onder stoelen of banken steekt dat hij trots is om op 12 november bij Hofsteenge te spelen. “We hebben al twee keer tijdens het Holland International Blues Festival in het bijprogramma op de Boerhaarshoeve gespeeld. Dat was erg leuk om te doen, maar het is natuurlijk prachtig om nu bij Hofsteenge zelf, immers het Mekka van de blues, op te treden.”

De Cat Fever Band laat zich niet alleen graag inspireren door traditionele blueshelden als Taj Mahal, Freddy King, Muddy Waters, Keb Mo en vele andere, maar ook door grootheden als The Allman Brothers, Joe Cocker, en de Tedeschi Trucks Band; artiesten die de blues graag voorzien van een lekker vleugje soul, rock en funk. “Ook eigen nummers hebben een mooie plek gekregen op de set list en we spelen uiteraard op 12 november enkele nummers van Cuby & the Blizzards,” zegt John, die zelf vorig jaar als acteur optrad in het theater-spektakelstuk “So Many Roads” op de Havenkade in Assen.

John Klad in Grolloo: “Het wordt een mooi feestje.”
(Foto: Koert Broersma)

“Wij volgden vroeger C+B als trouwe fans,” vertelt John. “Dus echt op de brommer achter de band aan als ze in de regio een optreden hadden. Ik weet nog dat ze in Veenlust in Stadskanaal stonden en dat Eelco Gelling een dusdanig lange solo speelde, dat Harry genoeg tijd had om naar de bar te lopen om een paar borrels achterover te slaan. Pas toen Harry het podium weer betrad, eindigde Eelco zijn solo. C+B heeft ons altijd enorm geïnspireerd en daarom is het zo bijzonder dat we na al die jaren in Grolloo spelen,” aldus John Klad. “We gaan er op 12 november een mooi feestje van maken!”

Binnen Blues vindt plaats op 12 november bij café-restaurant Hofsteenge in Grolloo. Aanvang: 19.00 uur. De Cat Fever Band verzorgt twee sessies en de after-party. Erwin Java en zijn Travel Party treden op in de Grote Zaal en spelen, zoals vermeld,  eveneens twee sessies. Kaarten kosten slechts 20 euro en zijn via de voorverkoop te verkrijgen via email info@hofsteengegrolloo.nl, of via telefoon 0592-501226 en op 12 november zelf aan de zaal.