Bloemen bij beeld Muskee

Bij het borstbeeld van Harry Muskee aan de Hoofdstraat in Grolloo heeft Roelof Enting namens het bestuur van de Stichting Blues in Grolloo (BIG) bloemen neergezet.

Roelof Enting met de bloemen (Foto: C+B Museum)

Het is vandaag 10 juni namelijk 81 jaar geleden dat Harry “Cuby” Muskee het levenslicht zag. Harry zou vandaag 81 jaar zijn geworden en daar wordt door de mensen van het C+B Museum in Grolloo op gepaste wijze aan gedacht. Omdat het de tweede dag is van het Holland International Bluesfestival zullen er vandaag ongetwijfeld meer mensen bij het beeld van Harry komen en verwacht wordt dat er ook meer bloemen worden gelegd. Het is ieder jaar weer mooi te zien, dat vele mensen de herinnering aan Harry Muskee levend houden.

Muskee werd op 10 juni 1941 tijdens de oorlog geboren in het Wilhelmina Ziekenhuis te Assen. Aanvankelijk woonde hij met zijn moeder bij zijn oma, omdat zijn vader gevangengenomen was en naar Duitsland was afgevoerd.

Pas na de oorlog, toen hij vier jaar was, zag hij zijn vader voor het eerst. Het gezin verhuisde naar Rotterdam, maar keerde na twee jaar weer terug naar Assen.

Later, in 1965, trok Harry Muskee naar Grolloo, waar hij kwam te wonen in een klein boerderijtje aan de Voorstreek, het pand waarin nu het C+B Museum is gevestigd. Hij woonde daar tot medio 1971.

Op initiatief van de Friese gedeputeerde Gerard van Klaveren werd in 1997 aan de Voorstreek te Grolloo een borstbeeld voor Harry Muskee opgericht. Het is gemaakt door Gerda van den Bosch.

Muskee overleed op 70-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.