2500ste bezoeker voor C+B Museum

Nog geen drie maanden na de opening van de nieuwe tentoonstelling Harry spreekt – Stap in de wereld van Muskee werd afgelopen zaterdagmiddag 4 september een nieuwe mijlpaal bereikt: de 2500ste bezoeker van dit seizoen. En dat is razendsnel. Nog nooit in de 10-jarige geschiedenis van het C+B Museum passeerden in zo’n relatief korte tijd zoveel bezoekers de deuren van het pand aan De Voorstreek. Zaterdag 17 juli was Dita Duijndam uit Sappemeer de 1000ste bezoeker. Zeven weken later staat de teller al op 2500.

Nietsvermoedend kwamen Marijke en Pieter de Jong uit Baflo zaterdagmiddag bij het C+B Museum op de fiets aan om de nieuwe tentoonstelling Muskee spreekt te bezoeken. Ze hadden vooraf gereserveerd. Tot hun grote verrassing werden zij voor het museum verwelkomd door enkele bestuursleden en door Nanno Winkel, de gastheer van die dag in het C+B Museum. Lukas Koops, voorzitter van de Stichting Blues in Grolloo, vertelde dat Marijke de 2500ste bezoeker van dit seizoen was. “En hieruit blijkt dat onze tentoonstelling loopt als een tierelier,” aldus Lukas. Hij overhandigde Marijke vervolgens een bos bloemen. Ook kreeg zij een gesigneerd exemplaar overhandigd van het boek Somebody will know someday door bestuurslid Koert Broersma. Uiteraard kregen Marijke en Pieter ook gratis toegang tot het museum.

Marijke en Pieter waren stomverbaasd. “Wij zijn hier op een familiedag. De rest heeft nu een dropping. Maar daar hadden wij geen zin in. Dan gaan wij liever naar het C+B Museum. Heel leuk dat dit ons overkomt,” vertelde Marijke.
Vervolgens verklapte zij nog een geheimpje. “Ik heb vroeger verkering gehad met pianist Henk Hilbrandie. Zet er maar bij dat mijn meisjesnaam Los is. Marijke Los dus. Anders zegt die naam hem niets…”

Voor het bestuur van het C+B Museum is het een zeer aangename verrassing dat al zo snel de 2500ste bezoeker werd bereikt. Het feit dat het museum lange tijd door corona was gesloten draagt hier ongetwijfeld aan bij. Maar ook de kwaliteit van de huidige expositie is een belangrijke factor. Want de vele bezoekers hebben over het algemeen zeer lovende woorden voor de door conservator Sjoerd Looijenga gemaakte tentoonstelling. Er is bijzonder veel animo voor Muskee spreekt, vanuit het gehele land.
Voorlopig kan de expositie worden bezocht van donderdag tot en met zondag, van 11 – 17 uur.

Ook een ander opmerkelijk feit voltrok zich onlangs. Sinds het C+B Museum in juni 2011 haar deuren opende, hebben al meer dan 40.000 bezoekers de weg naar het museum gevonden. Ergens in de afgelopen weken passeerde bezoeker of bezoekster nummer 40.000 de kassa. Dit gebeurde in alle stilte. Maar dat zal ongetwijfeld heel anders worden als in de zeer nabije toekomst de 50.000ste bezoeker zal worden verwelkomd!