25000ste bezoeker voor C+B Museum!

Het Cuby & the Blizzards Museum verwelkomde woensdag de 25000ste bezoeker. Zes jaar geleden, op 1 juni 2011, opende het museum de poorten. Harry Muskee verrichtte toen de openingshandeling. Er werd berekend dat er zo’n 4000 betalende bezoekers per jaar nodig waren om “uit de kosten” te komen. Dat gemiddelde wordt dus ruimschoots gehaald. Sterker nog: het gemiddelde aantal per jaar is nog altijd groeiende. En dat is heel mooi voor zo’n klein museum!

X25000stebezoeker 049

Hij was er helemaal beduusd van. Michiel Peeks uit Hengelo (foto boven, rechts) stapte samen met zijn zus Coby en haar partner John Dijkman (foto onder) woensdagmorgen om 11.15 uur bij het C+B Museum van de fiets. Ze verblijven met zijn 3-en op vakantie in Hooghalen. Volgens zus Coby had Michiel al dagen lopen zeuren dat hij naar Grolloo wilde. Een dag eerder hadden ze besloten om er woensdag dan maar heen te gaan.

Michiel en John bekeken samen het C+B Museum. Maar toen ze zich bij Coby wilden vervoegen, die bij café-restaurant Hofsteenge op het terras vertoefde, werden ze tegengehouden door het bestuur van de Stichting Blues in Grolloo. Ze mochten nog niet weg. Er moest eerst nog iets gebeuren.

Conservator Albert Haar en Lukas Koops, stichtingsvoorzitter, stapten naar voren. Lukas legde uit dat met ruim 4000 bezoekers per jaar de kans dat zich rond deze tijd de 25000ste bezoeker zou melden, behoorlijk groot was. En Michiel Peeks was die 25000ste bezoeker!

XX25000

Overnachting
Hij kreeg van Lukas naast een oorkonde, twee boeken (“Bluesroutes in Drenthe” en het songtekstenboek “Back Home”), nog
een andere verrassing aangeboden, namelijk een gratis overnachting in de Cuby & the Blizzards KunstKeet van Bluescamping Boerhaarshoeve.
Deze KunstKeet, die wordt gesponsord door het C+B Museum, staat helemaal in het teken van Cuby & the Blizzards. De keet is namelijk door beeldend kunstenaar Merel Jonkheid beschilderd in de sfeer van de hoes van de LP Groeten uit Grollo.

“Ik ben helemaal uit het veld geslagen,” reageerde Michiel Peek. “Wie had zoiets nou verwacht? Ik wilde hier graag naar toe omdat de muziek van Cuby & the Blizzards mij vroeger inspireerde om naar méér blues te luisteren. Het is on-Nederlands om één persoon of één groepje mensen te eren. Daar zijn wij misschien te nuchter voor. Maar wat ik hier heb gezien vind ik fantastisch. Blues betekent emoties, je kwetsbaarheid tonen. Dus met die turf, jenever en met name die achterdocht valt het hier in Drenthe reuze mee… Wij hebben hier een geweldige vakantie. Gisteren in Hooghalen kwamen we iemand tegen die mijn familie, die oorspronkelijk uit Hoogeveen komt, had gekend. Dat vond ik al heel bijzonder. En dan nu dit nog… Mijn vakantie, mijn hele jaar zelfs, kan nu al niet meer kapot!”