terug
Een foto-impressie
(Rudie Leukveldt)
De tracks van Hotel Grolloo
*
met dank aan CNR * met dank aan Universal
--------------3A71175132AA1CE206893018--
Vier nieuwe nummers zijn van de
hand van Muskee.Opnieuw een nummer
over de Indianen in Noord-Amerika, "I’m wandering where the Indians gone".
Blues is minderheidsmuziek, ontstaan uit onderdrukking en verzet en daardoor
zeer geschikt om de problematiek van de Indianen weer te geven. De bluesmuziek
van Harry Muskee kenmerkt zich ook door het aan de kaak stellen van misstanden.
In zijn teksten komt hij op voor de kleine man en de verdrukten.
In de jaren zestig koos Harry voor de blues. Ook al heeft de muzikale vorm
zich ontwikkeld, in de kern is hij de blues trouw gebleven.
In "Last minute flight" zingt hij dat als je eenmaal een keuze hebt
gemaakt, er geen weg terug is. Zo rechtlijnig is Muskee zelf ook. Een ander
nummer van de cd is "Once in a lifetime", een liefdesliedje uit 1959,
waarin Harry zijn gevoelige kant toont.
Een bluescarrière zonder drank bestaat niet. Ook Harry kent de verleidingen en
gevaren van de 'booze'. De strijd, wie de sterkste is. Een terugkerend thema in
zijn werk. Zoals in "Liquor blues" op "Hotel Grolloo".
Voor
Muskee komen alle toppers naar Drenthe.
(Apeldoornse
Courant)
(foto's: Jan Sibon)
AMEN - Harry Muskee, de 'uitvinder van
de Nederlandse blues', zit 35 jaar in het vak. De 58-jarige Drent
viert zijn jubileum met een nieuwe cd, die momenteel wordt
opgenomen in Amen.
Deze week arriveerden Barry Hay (Golden Earring) en Huub van der
Lubbe (De Dijk) in het Land van Bartje, om in bruincafé De Amer
hun muzikale bijdrage te leveren.
'Om respect
gaat het en liefde. Het gaat alleen maar om gevoel'. Huub van der Lubbe schreef
deze regels, afkomstig uit het nummer 'Man op de radio',
waarschijnlijk niet met Harry Muskee in zijn achterhoofd. Maar
het hád gekund, beslist. Want respect en gevoel waren de
toverwoorden bij het weer zien tussen de drie groten uit de
Nederpop: Muskee, Van der Lubbe en Hay.
De zangers van De Dijk en Golden Earring twijfelden geen moment,
toen ze door Muskee werden benaderd om mee te doen aan het cd-project.
"Met Harry's
muziek heb ik een geschiedenis van dertig jaar", zegt Huub van der Lubbe.
"Op mijn veertiende
hoorde ik voor het eerst 'Desolation', een onvoorstelbaar goeie
plaat. Er werd beweerd dat Cuby & The Blizzards gewoon uit
Drenthe kwamen, maar ik kon dat niet geloven. In mijn beleving
kon deze muziek alleen door Amerikanen worden gemaakt.''
Hagenaar Barry Hay kent Muskee sinds de
jaren zestig. ",Cuby
& The Blizzards hadden toen al de naam gevaarlijk goed te
zijn",
zegt hij. "Dat
waren ze ook. Terwijl Nederland eigenlijk heel poppy was,
stortten die Drenten zich heel integer en eigenwijs op de blues."
Ontspannen
De opnamen voor de jubileum-cd
begonnen vorige week. Toen schoven Bennie Jolink (Normaal) en
Daniël Lohues (Skik) aan op de deel van café De Amer. Na de
repetities van deze week werd 'Another day, another road' in de
uitvoering van Barry Hay met behulp van een mobiele studio op de
band gezet. Huub van der Lubbe zingt twee nummers: de klassieker
'Window of my eyes' en het duet 'Nobody in town', een vertaling
van zijn eigen compositie 'Niemand in de stad'.
Ondanks de extreem ontspannen sfeer - er wordt veel en hard
gelachen -' wordt de repetitie- tijd nuttig besteed. Barry Hay
confronteert The Blizzards met de nodige aanpassingen van het
door hem gezongen nummer. Het tempo moet naar beneden, het intro
wordt veranderd en de tekst ondergaat een paar kleine wijzigingen.
De belangrijkste verandering betreft de toonsoort. "Harry zingt zó
vreselijk hoog. Dat haal ik nooit", klinkt het oprecht.
Terwijl Van der Lubbe met de band repeteert, laat Hay zijn blik nog eens dwalen over de vertaling van 'Niemand in de stad'. "Dit kan dus niet", mompelt hij. "The car wets my pants...', die uitdrukking gebruik je alleen als je in je broek pist."
In de steigers
Later op de avond staan de drie
songs naar volle tevredenheid in de steigers. Klaar om te worden
opgenomen. Vooral 'Window of my eyes' kan Hays goedkeuring
wegdragen. Vanuit het café-gedeelte beoordeelt hij Van der
Lubbes zang als 'een kruising tussen Jacques Brel en Harry Muskee'.
Er zijn, om het op z'n Drents uit te drukken, slechtere
combinaties denkbaar. De opnamesessies worden volgen de week
voortgezet met een gastoptreden van Tineke Schoemaker van
Barrelhouse. Het is de bedoeling dat de CD dit voorjaar
verschijnt.
MARTIN GROENEWOLD
(foto: Bert Jippes)
"Het laatste geheim" is
een 50 minuten durende documentaire van
RTV Drenthe over de betekenis van Harry Muskee voor de muziek (blues)
in Nederland. Ook bevat deze
productie een schitterend sfeerbeeld van de realisatie van deze unieke cd in café de Amer in Amen. Van de cd
komen ongeveer 5 of 6 nummers aan bod, aangevuld uiteraard met veel
interviews met Harry Muskee zelf, o.a. in Grolloo.
.