DESOLATION (1966)
Desolation blues Five long years Gin house blues Hobo blues I'm in love Just for fun Let's make it Things I remember |
terug
CUBY BLIZZARDS eerste R &
B - LP DESOLATION is een revolutie op zichzelf. die niemand mag
missen Het staat onomstotelijk vast dat deze vroeger door een
a-commerciële houding en dito repertoire bekend staande groep
met deze unieke langspeler (de beste creatie ooit op dit gebied
in ons kikkerlandje gemaakt) een groot publiek zal vinden. Hoe
kan het ook anders in dit woelige atoomtijdperk, waarin meer dan
ooit sprake is van zaken als communicatiestoornissen en steeds
groter wordende verschillen tussen de jonge en oude generatie,
kortom eindeloze misverstanden, kortsluiting, isolatie,
DESOLATION, verwarring verwarring en nog eens verwarring.
Het Grote Bruine Geluid van de blueszangers uit vroeger jaren is
zoals gebleken geweldig in bij de huidige popgeneratie, die wars
is van (intellectueel) snobisme, ergerlijke pretenties e.d. maar
die niets anders wenst dan een zuivere, beheerst primitieve
veelal door merg en been gaande SOUL.
De moderne reïncarnaties van de vaak blinde alcoholistische door discriminatie en ander onrecht geplaagde blueszangers uit het
begin van deze eeuw hier terug bij CUBY & THE BLIZZARDS,
bestaande uit
zanger Harry Muskee alias Cuby (10-6-'41).
basgitarist Willy Middel(14-7-'45)
slaggitarist Hans Kinds (20-3-'47).
drummer Hans Waterman (19-2-'46)
sologitarist Eelco Gelling (19-6-'46)
Op de plaat is ook het geluid van piano en Hammond orgel te horen, bespeeld door Henk Hilbrandie
In deze samenstelling nam C+B in hetzelfde jaar de eerste lp "Desolation" op. Ze ontleende de titel aan het boek "Desolation angels" van Jack Kerouac, Deze Amerikaan was, samen met Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti en William Burroughs, voorman van de beat-generation. Ook in Nederland hadden ze grote invloed op de ‘artistieke’ jeugd. "Desolation" werd, onder leiding van producer Tony Vos, opgenomen bij Phonogram in Hilversum. Het was de eerste blues-lp in Nederland en die trok onmiddellijk de aandacht van Willem de Ridder, eindredacteur van het cultblad Hitweek.
De lp "Desolation" werd in 1968 bekroond met een Edison, de hoogste onderscheiding die de Nederlandse muziekbranche kent Tijdens het Grand Gala du Disque reikte Wim Sonneveld de prijs uit. Zijn flauwe grapje over "Kuipje en de Sneeuwstormen" is nog jaren blijven hangen. Maar C+B kregen nooit een gouden plaat, hoewel er van "Desolation" meer dan 25.000 exemplaren zijn verkocht.
Een Impressie
Wil men dan nu weer voor
underdog of verschoppeling spelen ? Nee. dit is beslist niet het
geval, want niet voor niets zegt zeer ondisciplinaire (op
langdurig slapen beluste) Cuby in een interview met het
twienerblad KINK: lk ben geen melancholicus". Ik vind het
erg fijn om deze muziek te maken. Bovendien is het een prettige
manier om je geld te verdienen. Laten we eerlijk blijven. Zeker
is dat hun muziek een feilloos werkend tegengift is tegen
allerlei gevoelens van onbehagen en valse emoties die voor een
belangrijk gedeelte door boosdoener worldwar two de wereldzijn
ingeschopt. De draad van the roaring twenties en the swinging
thirties, die zo abrupt door bovengenoemde wereldbrand werd
afgebroken, is thans weer opgepakt Het commerciële element, dat
enige jaren geleden bij velen nog een doodzonde was, is volledig
bij de show ingecalculeerd.
Sick-joke, slapstick, popart e d hebben duidelijk getriomfeerd
over stromingen als b v de pretentieuze op een beperkt publiek
ingestelde moderne jazz. als b v.the beat(nik)-generation die
gewoon was zich onder te dompelen in een poel van somberheid,
daarbij stevig gebruik makend van drank, narcotica en bopmuziek;
als bv. de parijse existentialistische subterraneans van vlak na
de oorlog, wiens somberheid tot in het extreme was doorgetrokken;
als b.v. de zich barbaars gedragende, hongerlijdende en in
manchesterpakken gestoken action-painters....
Al deze lieden volop getuigend van een nu definitief afgesloten
periode.
De jeugd van tegenwoordig
laat zich niet zo gemakkelijk meer door kwalijke invloeden in de
uren leggen. Van deze coole houding getuigt leader-singer Cuby
als hij het heeft over de paar gedeeltes vinden zijn
Schoonderwalt en consorten snappen er de ballen niet van. De
manier waarop ze hun instrumenten vasthouden demonstreert al
helemaal dat ze er geen zin in hebben. Het is te moeilijk voor
het publiek Dat wil zich alleen maar vermaken
Tenslotte blijft het popmuziek ' Vooral nadat deze langharige
drentse jongens een paar maal voor der TV waren geweest is hun
populariteit enorm gestegen.
Het geïsoleerde Grollo (vlak bij Assen), waar Cuby een tot
oefenruimte ingerichte boerderij heeft, is in dat opzicht niet zo
gunstig geweest.
Woordvoerder Cuby verklaart: "na voor de TV te zijn geweest
(en in de krant) hebben we succes in Assen. Als we niks geworden
waren hadden de huichelaars gezegd: Zie je wel, we hebben het
altijd al voorspeld. Daarom ben ik er weggegaan.
Maar gelukkig al gauw begint men ook elders (b.v. in de randstad)
er achter te komen dat CUBY & THE BLIZZARDS een R & B
groep is met internationale allure.
Door kenners wordt Eelco Gelling al nederlands beste sologitarist
genoemd en men vergelijkt hem zelfs met zijn grote collega Eric
Clapton.
Ook schrijver dezes kan niets anders doen dan deze geinspireerde,
estatische bluesadoreerders, met hun bruine slurpende (dikwijls
tot ware orgasmes uitgroeiende) SOULSOUND, te promoveren tot A
NEW DIMENSION IN RHYTHM & BLUES.
Johnny the SelfKicker
4 nov. '66 Amsterdam
.
Desolation staat ook op de afgebeelde verzamel-cd >>