xTchakounteHet eerste Blues in Grolloo-festival is zaterdag een groot succes geworden. Het muziekfestijn trok naar schatting 1200-1500 bezoekers, en dat was beduidend meer dan waar de organisatie op had durven hopen. Uiteraard speelde het mooie weer een rol, maar ook de positieve publiciteit van de laatste dagen droeg een belangrijk steentje bij.

De bezoekers hadden er duidelijk zin in en konden acht uur lang genieten van geweldige bluesmuziek. Lekker zittend in het zonnetje of kuierend langs de zeven verschillende lokaties liet men het festivalgebeuren over zich heen komen.

Overal was er wel wat te zien en te horen. In het C+B Museum werd het striptease-filmpje uit 1969, gemaakt tijdens het Appleknockers Flophouse-feestje in Perkaan, door velen bekeken. Het bleek opvallend genoeg een compleet afgemonteerd filmpje achter de muziek van de gelijknamige hit te zijn, compleet met openings-en eindtitels, en een gesproken introductie.

xxDEDEUit de vele reacties bleek dat de bezoekers de festival-formule zeer waardeerden. Met name de optredens in de boerenschuren van de familie Enting vielen zeer in de smaak. Het was er vaak afgeladen vol, vooral bij het optreden van B.J. Hegen en Hans van Lier, waar zelfs nog zo’n 150 bezoekers buiten de schuur moesten toekijken. Er kon geen kip meer bij.

 

Hoofdacts
XBarrelhouseWat de hoofdacts betreft, deed Barrelhouse was er verwacht kon worden. In het fraaie juni-zonnetje genoten honderden enthousiaste liefhebbers van het optreden van Tineke Schoemaker ("Geweldig om hier te zijn op deze min of meer heilige grond") en haar bandleden. Meena Cryle ("I absolutely love this place") bleek voor velen een aangename verrassing. De Oostenrijkse artieste viel op met een krachtig optreden, waarin ze een boeiende mix van soul-blues bracht.

Roland Tchakounté en zijn band bleken zoals verwacht de terechte uitsmijter. Zijn repertoire van voornamelijk Frans- en Kameroenees-talige blues was opvallend. Voor sommigen was het misschien even wennen, maar binnen korte tijd viel iedereen voor de charismatische Afrikaan, die samen met zijn fantastische slide-gitarist Mick Ravassat zowel opzwepende, als ontroerend mooie songs ten gehore bracht.

Jong talent
Maar ook het jonge, individuele talent kwam uitgebreid aan bod. Van Duketown Slim en Little Louis, tot Lightnin’ Guy, Sugar Boy & the Sinners en de Belgische Tiny Legs Tim, die tijdens zijn optreden de organisatoren van Blues in Grolloo prees voor de orginaliteit en klasse van het festival. "Van harte proficiat. Dit moet het begin zijn van een fraaie reeks toekomstige festivals," aldus Tim de Graeve.

xMeena2Het publiek genoot echter net zo goed van de Jan Hooiveld en zijn mannen en de B’Eaters Band, die het festival openden, en acts als Robbert Fossen en Peter Struijk, Roy Kuschel (speelde zeer ingetogen in het C+B Museum), The Mudbirds en Big Fat Mama Dede Priest die, gewapend met viool, op het podium bij het borstbeeld van Harry Muskee een wervelende show presenteerde.

Bluesdorp
Kortom, Blues in Grolloo werd precies wat de organisatie voor ogen had. Veel talent laten zien, in makkelijk toegankelijke locaties, waarbij kwaliteit, gemoedelijkheid en gezelligheid hand-in-hand gaan. Typisch een beeld dat past bij Grolloo, dat zaterdag wederom onomwonden op de kaart werd neergezet als bluesdorp nummer één!

Dat smaakt dus duidelijk naar meer. Het was een feest, mede dankzij de fantastische artiesten, het geweldige publiek en de medewerking van vele, vele vrijwilligers. En Harry Muskee? Die keek vanaf twee grote banners aan beide kanten van  het hoofdpodium mee naar wat er zich in "zijn" Grolloo afspeelde. Hij wilde dolgraag dat er met het C+B Museum niet alleen zou worden teruggekeken naar het verleden, maar dat er in Grolloo tot in lengte van dagen bluesmuziek gespeeld zou blijven worden. "Mus heeft in ieder geval voor goed weer gezorgd," zei zijn weduwe Douwina Oosterhof-Muskee. En verder zag hij zaterdag van boven dat het ouderwets goed was…
xPubliek2
xPubliek  

 

 

Naar boven