XMuseumoverzichtOnder grote belangstelling is woensdagmiddag het derde seizoen van het C+B Museum begonnen. Arend Jan Heerma van Voss, oud-voorzitter van de VPRO en bluesverzamelaar en -recensent van het eerste uur, haalde in een aangename uiteenzetting herinneringen op aan C+B en opende daarmee officieel de nieuwe expositie The Land Where The Blues Began.

In het nieuwe seizoen wordt door het C+B Museum, zeker voor Grollose begrippen, fors uitgepakt. Zeven grote fotopanelen leiden de bezoekers vanaf café Hofsteenge naar het C+B Museum. Daar aangekomen worden zij 'begroet' door een fraaie Ford Thunderbird, die op het grasveldje naast het Museum geparkeerd staat, onder toeziend oog van Harry Muskee zelf. Zijn grote foto prijkt immers nog altijd aan de buitenmuur van het Museum.

Amerika-reis
Met een dergelijke Ford Thunderbird maakte Muskee, samen met mondharminicaspeler John Lagrand en radiomaker Albert Haar, in 1993 de eerste reis door de Verenigde Staten, op zoek naar de wortels van de blues. Ze reisden van New Orleans naar Memphis en van Dallas naar Houston. Ze stonden bij het graf van Sonny Boy Williamson, waren te gast bij King Biscuit Time op KFPA-radio in Helena en zagen RL Burnside, Taj Mahal en John Hammond op het Delta Blues Festival in Greenwood. In Houston ontmoetten ze Joe Hughes en in New Orleans George Porter jr. van The Meters.

Xbuitenmuseum"Het was een emotionele reis van bluesmuzikanten die voor het eerst de sfeer van de Delta proefden, de armoede zagen en in de brandende zon op the crossroads stonden," zo meldt de nieuwe tentoonstellingsfolder.

 

Zeldzaam materiaal
Onder meer dit boeiende verhaal is verwerkt in de tentoonstelling The Land Where The Blues Began, met daarin veel zeldzaam en vaak niet eerder vertoond en beluisterd beeld- en audiomateriaal. In de 'huiskamer' is één van de bedsteden gewijd aan het verblijf van bluesmuzikant Eddie Boyd in Grolloo in 1967. Hier hangen gesigneerde elpees en is een zeldzaam radiogesprek te beluisteren tussen Harry Muskee en zijn bluesheld Eddie Boyd uit 1990, ter gelegenheid van de benoeming van Muskee tot ereburger van de gemeente Assen Op de videowand worden nieuwe interviews vertoond met onder meer Erwin Java, Hans Theessink en Roy Kuschel. Tal van nieuwe foto’s, posters, documenten en andere (gebruiks)voorwerpen completeren deze expositie.
 
"Uiteraard is ervoor gekozen om een flink deel van de vaste tentoonstelling te handhaven," vertelde Albert Haar, bestuurslid van de Stichting Erfgoed Harry Muskee. "De historie van C+B blijft hier gewoon bewaard. Dat is ook de grote wens van de fans en liefhebbers."

Bluespionier
xHeermaVanVoss2Zoals gemeld verhaalde Arend Jan Heerma van Voss (foto links), die samen met Stichtingsvoorzitter Henk Weggemans op de C+B-fietsen bij het Museum aririveerde, over zijn  herinneringen aan C+B. Hij was eind jaren vijftig/begin jaren zestig dé bluespionier in Nederland bij uitstek. In 1967 is hij twee keer in Grolloo geweest. Dat was rond de periode dat C+B met Eddie Boyd de elpee Praise the Blues opnam, waarvoor Heerma van Voss overigens de hoestekst schreef. "Ik heb een oefensessie voor die plaat hier in de boerderij meegemaakt en heb daar een stuk over geschreven, met name over de ervaringen van Boyd. Hij vond het hier geweldig. 'It’s mellow,' verklaarde hij de hele tijd."
Toen de elpee ten doop werd gehouden, was Heerma van Voss er ook bij. Het is een bekend verhaal dat Phonogram een groep journalisten van Schiphol naar Eelde overvloog en vandaar naar Grolloo reisde en dat deze journalisten na de elpee-presentatie in flink benevelde staat weer naar Schiphol vlogen. Heerma van Voss: "Ik weet nog dat Wim de Bie zó misselijk was, dat hij in het vliegtuig de hele tijd boven een kotszak hing."

Jazz-wereld
In 1965 werd het tijdschrift Jazz-wereld opgericht. "Ik had een voorsprong van 15 blues-elpees, twee abonnementen op zeldzame bluestijdschriften en ik had het American Folk Blues Festival in Düsseldorf bijgewoond, dus dat maakte mij zeer geschikt om in Nederland de bluesdeskundige uit te gaan hangen. In feite waren Harry Muskee en ik met hetzelfde bezig: de blues verspreiden, op volkomen verschillende wijzen, maar toch…"
XBoydBedstedeHeerma van Voss recenseerde ook de eerste platen van C+B, eerst in Jazz-wereld, later in Hitweek, waainr enorm veel over C+B werd geschreven. "Achteraf vraag ik me af: Waarom heb ik deze aardige, boeiende man nooit eens goed geïnterviewd? Maar dat is er nooit van gekomen. Op de een of andere manier accepteerde Harry mij wel, ook al was ik zo’n pretentieus journalistje uit het westen. Maar we hadden beiden de liefde voor de blues gemeen. Blues was voor ons bevrijdend, ongeremd, schaamteloos, rauw, direct, emotioneel, ego-centrisch, expressief en erotisch. Harry signaleerde dat en dit telde voor hem. Na de jaren zestig zagen we elkaar nauwelijks meer, af en toe misschien. Je ziet hier in dit Museum overal z’n kop. Hij had van die scherpe en toch milde ogen. Ik mocht hem en ik koester de illusie die hij mij ook wel zag zitten. Om de een of andere reden was ik door zijn ballotage-commissie gekomen, ook al schreef ik deftige stukken voor een deftig blad."  

Zeefdruk
XDouwinaHierna kreeg de weduwe van Harry Muskee, Douwina Oosterhof-Muskee, een zeefdruk van wijlen haar echtgenoot overhandigd door Eline Krottje. De prent, die door kunstenaar Aldrik Salverda met vier verschillende technieken is vervaardigd, werd in 2011 door Jacques Tichelaar in het Grafisch Proeflokaal Orvelte gedrukt.

Met de succesvolle opening van The Land Where The Blues Began is de kurk is van de fles. De kop is eraf, er is keihard gewerkt en het nieuwe seizoen oogt veelbelovend. Worden de nieuwe tentoonstelling en Blues in Grolloo op 8 juni een succes? Het antwoord is aan de bezoekers, fans en liefhebbers!

Het C+B Museum is vanaf donderdag 25 april geopend van donderdag tot en met zondag, van 11.00 tot 17.00 uur. In de zomermaanden van dinsdag tot en met zondag, eveneens van 11.00 tot 17.00 uur.

Foto's: Dries Zwikker en Koert Broersma
Xaankomst

Xborstbeeld

Naar boven