Hoofdstukindex:


Buitenlandse toernees
"We hebben in diverse Europese landen gespeeld. In 1969 hadden we een toernee in Polen. Dat was echt nog in de oude tijd. Dus we moesten door Oost-Duitsland heen. Harry vond het maar niks en was veel liever thuisgebleven, zoals gebruikelijk. We kwamen bij de grens tussen Oost- en West- Berlijn en we moesten alles uitpakken. Uren duurde dat. Herman Brood had stuff bij zich, dat wist ik zeker. Dus ik zweette al peentjes. Hij had speed in zijn anus verstopt. Maar het ging goed, ook omdat Brood Playboys had meegenomen om die douaniers af te leiden. Harry had het plan om in Warschau meteen terug naar huis te vliegen, maar uiteindelijk zijn die optredens tegen heug en meug doorgegaan. Ik weet nog dat we in Polen Auschwitz hebben bezocht. Niet iedereen van de band was daarbij, maar Harry wel. Dat maakte een ongelooflijk diepe indruk op ons en ik ben blij dat we die avond niet hoefden te spelen."

 

"Een jaar eerder wilden we naar Tsjechoslowakije, maar daar konden we de grens niet over. Op de visumfoto’s hadden we korter haar dan in werkelijkheid, dus werden we door die douaniers zogenaamd niet herkend. Ik legde uit dat we nota bene door de Tsjechische overheid waren uitgenodigd voor een festival in Praag, samen met The Nice. Maar die gasten waren niet onder de indruk. Ik mompelde daarop iets over Schweinhunde, waarop die grenswachters hun stenguns pakten en ons terug Duitsland in joegen. We hebben daar overnacht in een kroeg en organisator Paul Acket heeft er de volgende dag voor gezorgd dat we toch gewoon naar Praag konden. Muskee had de eerste nacht in het hotel al direct een vrouw te pakken. De politie werd erbij gehaald en stormde Harry’s kamer binnen, maar die dame was gelukkig nog net op tijd het raam uitgevlucht…"

XXartikelvenhuizen14"Er is door de jaren heen nogal wat gedoe geweest rond de financiën. Dat achtervolgt mij nou al decennia en ik wil dat best wel eens uitleggen. We hadden drie bronnen van inkomsten, daarbij in aanmerking genomen dat we bij nieuwe contracten geen tekengeld kregen. De centen die we kregen voor de optredens werd iedere week keurig verdeeld, tenminste na aftrek van kosten voor vervoer, hotels, eten en drinken, eventuele schadeposten voor vernielingen en andere zaken, zoals voorschotten. Toen ik als manager full-time voor C+B ging werken, deelde ik ook mee. Voorts hadden Harry en Eelco als componisten BUMA/STEMRA-rechten. Die werden rechtstreeks aan hen uitbetaald."

"En dan waren er de royalties. Naast Harry en Eelco hadden de vaste bandleden die op de platen meespeelden, daar recht op. Nou viel dat om te beginnen wel mee. Een paar centen per verkochte single of een dubbeltje voor een elpee geloof ik. Maar daar stond iets anders tegenover. Wij sloten bij de platenmaatschappij regelmatig een lening af. Omdat die gasten nieuwe apparatuur of instrumenten moesten hebben of omdat we eigen vervoer nodig hadden. We hadden helemaal geen geld, dus waar moesten we dat anders van betalen? Dat werd allemaal verrekend met die royalties. Het was een potje dat in feite door de platenmaatschappij werd beheerd en dat werd gebruikt om in de band te investeren. We hebben bijvoorbeeld op een gegeven moment een nieuwe Ford Transitbus gekocht en later ook andere vervoersmiddelen. In de beginjaren reden we wel naar het westen heen en weer voor een optreden van 75 gulden. Als je twee concerten gaf, kreeg je 150 of 175 gulden. Dat kon niet uit natuurlijk, met alle kosten die we zelf maakten. Dus ook dat werd uit dat potje betaald. Datzelfde gold voor proceskosten als we voor de rechter werden gesleept voor afgelaste concerten. Dit was ook keurig met de jongens besproken en dat was allemaal bij de band bekend."

"Ik heb dat altijd naar eer en geweten afgehandeld. Bovendien hadden we accountant Hofsteenge, die naast De Kolk een kantoor had. Hij controleerde alles en hield het allemaal keurig bij. Natuurlijk kregen Muskee en Gelling belastingaanslagen en daar waren ze niet blij mee. Maar een deel van de geldstromen liep immers via hen. Dat was ook bewust, omdat zij door de jaren heen de vaste kern van de band waren.”

Jan Venhuizen, samen met vriend en singer/songwriter
Egbert Meyers.

 XXartikelvenhuizen1A

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Binnenkort volgt deel 2 van dit interview.

Foto's: Koert Broersma, Dries Zwikker, archief C+B Museum. 

 

 

Naar boven