XSarasani7Als je een paar dagen op Texel verblijft, is een bezoekje aan wat ooit Beatboerderij Sarasani was, eigenlijk verplichte kost.
Sarasani had tussen 1966 en 1976 een magische klank. Het was dé poptempel van Texel en beroemd en berucht ver buiten het eiland. De club slaagde erin om de top van de Nederbeat op haar podium neer te zetten. Ook C+B trad er op.

Het was eigenlijk niet meer dan een grote boerenschuur, gevestigd aan de Kogerweg 140, vlak buiten Den Burg. De schuur was van 'Kees van Corrie', die in 1951 bij de schuur een woonhuis liet bouwen dat in 1955 gedeeltelijk afbrandde. Onder de naam 'Sarasani' kreeg de schuur na 1965 landelijke bekendheid als poptempel.

Tot midden zeventiger jaren was dit het centrum van jongerencultuur op Texel. De gehele zomer traden hier alle topgroepen van Nederland op. Het zogenaamde 'langharige tuig' voelde zich hier prima op zijn plaats. Van heinde en verre kwamen de jongeren zich amuseren. Het gebruik van softdrugs tijdens de 'love-ins' tierde er welig.

Begin juli 1967 trad C+B meerdere malen in Sarasani op. Dat gebeurde in het kader van een groot festival, waar ook veel andere Nederlandse topgroepen verschenen. Op een foto van de Haagse band Q65, die voor Sarasani poseert, is op de achtergrond een poster zichtbaar, waarop bekende namen staan: The Outsiders, The Tee Set, The Shoes, Les Baroques, Q65 en C+B.

Willy Middel, de eerste basgitarist van C+B (waarmee zeer binnenkort op deze website een uitgebreid interview volgt), kan zich die periode nog goed voor de geest halen.
xSarasani4"We zouden daar eigenlijk helemaal niet spelen," vertelt hij. "We hadden een maandcontract met de Rotterdamse nachtclub Tudor. Maar dat was een plek waar wij helemaal niet thuishoorden, qua sfeer niet, qua ruime niet en ook qua publiek niet. Bovendien wilde de eigenaar graag dat we zachter zouden spelen. Nou dat ging dus mooi allemaal niet door. Na een paar optredens zijn we ermee gestopt. Vervolgens zijn we omgeboekt naar Sarasani op Texel, waar we toevallig terecht konden. In mijn herinnering hebben we daar toch wel zo'n twee weken gespeeld. Volgens mij hebben we in een huisje overnacht, maar ook wel onder dat grote podium in die schuur. Het was er iedere dag hartstikke vol en één groot feest. Er heerste een wat aparte sfeer, maar zeker niet verkeerd."

Slaggitarist George Evers trad in 1966/1967 met twee bands in Sarasani op: met de Groningse groep The Rocking Tigers (met Lourens Leeuw, die later op zijn beurt weer op drie elpees met Harry Muskee speelde) en met The Flash, die uit Den Helder kwam. "We sliepen 's nachts vaak onder het podium", lezen we in een artikel op Internet. "In juli 1967 gebeurde dat met de jongens van Cuby & the Blizzards, die daar meerdere concerten verzorgden. Herman Brood zat er ook bij, maar die hoorde of zag je nauwelijks. Hij was doodverlegen en speelde in die tijd daardoor voornamelijk met zijn rug naar het publiek."

XSarasani5Toen de 'alternatieve' jongerencultuur zoals die bij Sarasani werd gebezigd in de jaren zeventig uit de mode raakte, was het ook met deze beroemde beatschuur snel gedaan. Het werd een caravanopslagplaats en toen tijdens een hevige storm eind jaren tachtig de voorpui met de karakteristieke geschilderde teksten wegwaaide, waren de laatste herinneringen aan een turbulente periode geheel verdwenen.

De schuur werd wel weer opgebouwd, maar het enige dat nog aan die tijd herinnert, is een klein naambord, hoog boven de nieuwe, grote toegangsdeur.

Overigens maakt de schrijver Jan Blei momenteel een boek over de tien jaar dat Sarasani bestond. Hij verbaasde zich erover dat er nog geen publikatie over Sarasani beschikbaar was en besloot daarom zelf maar in deze materie te duiken.
Zijn onderzoek leverde onder meer op dat er zeker 180 groepen en artiesten in Sarasani op het podium hebben gestaan. Volgens de laatste berichten zou zijn boek nog dit jaar klaar moeten zijn.
XSarasani6

Naar boven