Tijdens de Vriendendag in november vorig jaar stapte een zekere Rob van der Wiel met een oude geluidsband onder z’n arm het C+B Museum binnen. Of er wellicht interesse bestond voor deze tape, luidde zijn vraag. Het antwoord zal duidelijk zijn: Nou en of! Inmiddels zijn deze opnamen gedigitaliseerd en is, na enig speurwerk, ondertussen ook de achtergrondhistorie bekend.

Rob van der Wiel volgde in zijn jonge jaren de opleiding programmatechnicus bij de NOS in Hilversum. "Tot het wekelijkse ritueel behoorde het wissen van geluidsbanden van radioprogramma’s," vertelt de onderwijsadviseur uit Ravenswoud. "Die banden lagen enkele jaren in de opslag. Vaak werd er niets mee gedaan en werd besloten om de opnamen die erop stonden te wissen, zodat de banden hergebruikt konden worden. In de studio stond een speciale wismachine en als technicus-in-opleiding kreeg ik regelmatig de opdracht om banden te wissen."
CBbandMeppel1967a
In de beginjaren zeventig vond Rob tussen een stapel te wissen banden een tape met opnamen van Cuby & the Blizzards. "Het ging om een optreden uit 1967 voor het radioprogramma 10 RRRR, dat destijds redelijk populair was, omdat daar veel nieuwe en goede Nederlandse groepen live optraden. Ik luisterde er in die jaren ook regelmatig naar."

Als oud-Assenaar kon Rob het niet over zijn hart verkrijgen om die tape te wissen. "De muzikale en historische waarde besefte ik destijds niet. Cuby & the Blizzards bestonden toen immers nog gewoon. Ik kende Harry Muskee wel en ik heb die tape meer als curiositeit mee naar huis genomen."

Ruim veertig jaar lag de radioband bij Rob thuis. "Toen vorig jaar het C+B Museum werd geopend en in september Harry Muskee overleed, vond ik het tijd om er iets mee te doen. Vandaar dat ik de tape aan het C+B Museum heb afgestaan."

De doos van de band met 'magnefoon-opnamen van de Stichting Nederlandse
Radio-Unie' vermeldt dat de opnamen op 14 april 1967 in Meppel  zijn gemaakt. Willy Middel, C+B-bassist van het eerste uur, die op de opnamen meespeelt, leverde uiteindelijk de ontbrekende puzzelstukjes. Hij bleek namelijk in het bezit te zijn van de originele poster uit 1967, waarop het concert wordt aangekondigd.
CBbandMeppelb 
Op vrijdagavond 14 april 1967 traden in de Markthal in Meppel, naast C+B, ook onder meer the Golden Earrings en Blues Dimension op (hoewel deze laatste groep niet op de poster wordt vermeld). De avond werd georganiseerd door de KRO en het Nationaal Feestcomité Meppel. De presentatie was in handen van Ferdi Lieberwerth. Hoewel het optreden al in april 1967 plaatsvond, zouden de opnamen opmerkelijk genoeg pas in december van dat jaar door de KRO-radio worden uitgezonden.  

In april 1967 had C+B net de de LP Praise the Blues (met Eddie Boyd) uitgebracht. Slaggitarist Hans Kinds was inmiddels opgeroepen voor militaire dienst en had de band verlaten. Zijn vervanger was Herman Brood. Hans Waterman, Willy Middel, Eelco Gelling en Harry Muskee (door presentator Lieberwerth aangekondigd als Harry Maskee) waren de overige bandleden (zie foto hieronder). De elpee Groeten uit Grollo was op het moment van de opnamen nog niet verschenen.

Van Cuby & the Blizzards werden die avond live acht nummers op tape gezet. I’m In Love (van T Bone Walker), Hobo Blues (John Lee Hooker), Five Long Years (Eddie Boyd) en Just For Fun waren afkomstig van de debuutelpee Desolation, die een jaar eerder op de markt kwam. Feeling Low Down van Big Bill Broonzy zou in 1968 op de elpee Trippin’ Thru a Midgnight Blues terechtkomen. De drie andere nummers zijn obscuurder. Someday After Awhile is een cover van Freddie King, Another Kind Of Love kwam uit de hoek van John Mayall & his Bluesbreakers en Parchman Farm was Herman Broods favoriete nummers van Mose Allison en werd door the Blizzards weinig live gespeeld.
CBnieuwestijl1967  
Het gaat hier dus om vroege en historisch interessante opnamen, die bovendien verhoudingsgewijs van goede kwaliteit zijn. Rob van der Wiel: "In die tijd werden voor radio-opnamen 38 centimeter magneetbanden gebruikt, die met een snelheid van 38 centimeter per seconde werden afgespeeld. Ruisonderdrukkers bestonden nog niet en des te hoger de snelheid van het afspelen was, des te beter het geluid."

Na het beluisteren van de gedigitaliseerde opnamen liet Rob nog weten: "Even kwam ik weer in de sfeer van het Kerstvolleybaltoernooi in Assen waar C+B vaak op de afscheidsavond in Bellevue speelde. Ondanks het feit dat de opnamen 45 jaar geleden met de techniek van die tijd zijn gemaakt, vind ik de kwaliteit inderdaad zeer redelijk. Eén microfoon hing boven het slagwerk, één in of boven de piano en voor de versterkers stond elk een microfoon. Ja, zo simpel was het! We hadden in die tijd alleen maar één- en twee-sporenopnamerecorders. De vervorming van de solo’s van Eelco Gelling horen zo. Hij was in die tijd absoluut de beste!"

Het C+B-archief is dus een bijzonder optreden rijker, mede dankzij Rob van der Wiel, die zich overigens nog kan herinneren dat de tape eigenlijk gewist had moeten worden voor hergebruik bij een concert van… de Johan Willem Friso Kapel in Assen!

De gemaakte opnamen in Meppel zijn vanaf dinsdag 24 juli in het C+B Museum in Grolloo te beluisteren.

Naar boven