Bleijleven8Het Drents Museum in Assen heeft vorige maand een omvangrijke C+B-verzameling verworven. De collectie, die onder meer bestaat uit singles, elpees, cassettebandjes, cd's, foto's, affiches en ander documentatiemateriaal, is door het museum gekocht van de Asser verzamelaar en fan-van-het-eerste-uur Pieter Bleijleven. "Ik heb lang nagedacht, maar uiteindelijk heb ik er toch ja tegen gezegd. Ik ben Assenaar en the Blizzards was van oorsprong een groep uit Assen. Dus hoort mijn verzameling ook hier in Assen bewaard te blijven," vertelt de 59-jarige medewerker bij een houthandel. "En waar kan dat beter dan in het Drents Museum?"

Pieter startte zijn collectie al op jonge leeftijd. "Ik ben een jongen van het blauwe dorp, over het spoor, uit een groot arbeidersgezin. Harry Muskee woonde ook in die buurt, maar ik kende hem niet. Hij was twaalf jaar ouder. Een broer van mij, Fokko, had een krantenwijk. Hij bezat dus wat meer zakcentjes dan ik en hij kocht die eerste platen van Cuby, zo rond 1965/1966. Zodoende kon ik ook mee genieten en daarmee is het eigenlijk begonnen."
In de jaren daarna kocht Pieter zelf de reguliere Cuby-platen. "Je groeide er mee op, zeker als Assenaar. Het werd een deel van je leven. Ik weet zeker dat veel mensen van mijn leeftijd dat ook zo ervaren. En uiteraard gingen we de concerten af. Ik was vijftien toen ik ze voor het eerst zag optreden, bij Boele Geerts en Het Concerthuis (De Kolk) in Assen, maar ook verderop in de provincie en daarbuiten."

Bleijleven2Rond het eind van de jaren zestig zakte de belangstelling voor C+B kortstondig in. Pieter: "Toen hadden Willy Middel, Hans Kinds en Herman Brood de band inmiddels verlaten en kwamen die Zwolse jongens (Helmig van der Vegt, Herman Deinum en Hans Lafaille) erbij. Daarmee ging voor ons het echte Assense er een beetje vanaf. Tenminste zo voelden wij als jongelui dat toen. Achteraf gezien ligt het wel een tikkeltje anders, want Van der Vegt, Deinum, Lafaille en uiteraard Erwin Java bleken fantastische musici voor Harry, ook de afgelopen vijftien jaar."

Spoorzicht
Herman Brood kwam natuurlijk ook uit Zwolle, maar die werd gewoon als Assenaar beschouwd. "Zijn ouders hadden hier een café, Spoorzicht, waar wij vaak kwamen klaverjassen. Zodoende kenden wij Herman ook. Toen hij eenmaal een beetje piano kon spelen, gaf hij in een kamer boven het café pianoles, voornamelijk aan meisjes. Nou, hij heeft heel wat 'les' gegeven, maar een piano hebben wij daarboven nooit gehoord," grijnst Pieter.

Na het uiteenvallen van C+B in 1972, is Pieter veel gerichter en fanatieker gaan verzamelen. Verschillende (ook buitenlandse) persingen, hoesjes, artikelen uit muziekbladen en ander materiaal.
Bleijleven10"Toen Harry Muskee in 1975 met Red, White 'n Blue begon en later met de Muskee Band en Muskee Gang, heb ik alle releases bijgehouden en bleef ik naarstig op zoek naar bijzondere dingen uit het verleden. Je had toen nog geen internet en je moest het hebben van mailorder, platenbeurzen en tips van anderen. Er was een los-vaste groep van verzamelaars, verspreid over het hele land en we hielden elkaar redelijk op de hoogte van wat er te krijgen was. Soms kocht ik bij handelaren hele voorraadjes op, ook als ruilmateriaal. De elpee The Legend is zo’n bijvoorbeeld, want die is in verschillende hoezen uitgebracht. En de single Mr. Cool kocht ik op Marktplaats. Toen die binnenkwam, zat er een fotohoesje omheen dat niemand kende. Een gelukje dus."


Contacten

Pieter was een enorme fan, maar niet één die zich aan de groep opdrong. "Anderen deden dat wel, maar dat lag niet in mijn aard. Die contacten volgden toch wel, want je kwam die jongens overal in Assen tegen. Door de jaren heen wisten zij ook heel goed dat ik een fanatiek verzamelaar was.
Zo was er in 2001 een tentoonstelling in de boerderij in Grolloo, waar al een deel van mijn collectie te zien was."

Bleijleven7Tot aan de dood van Muskee is Pieter Bleijleven blijven verzamelen. Ook schilderijen, posters,
T-shirts, foto's en tekeningen hadden zijn aandacht. Gitarist Hans Kinds schonk hem een deel van de fanmail die de groep in die eerste, roemruchte tijd ontving. In 1991, toen Harry Muskee vijftig jaar werd, kreeg hij in café Hofsteenge onder meer een speciaal schilderij aangeboden. Ook dat heeft Pieter later via-via kunnen kopen. "Ik had een eigen spaarpotje voor m'n hobby. Regelmatig verkocht ik het een en ander, dubbele elpees, singles of cd's bijvoorbeeld, zodat ik weer wat nieuws kon aanschaffen."

Drents Museum
In C+B-land was bekend dat Pieter tot pakweg de top-5 verzamelaars van Nederland behoorde. Ook het Drents Museum was daarvan op de hoogte, in de persoon van Harry Tupan, conservator hedendaagse kunst en eveneens een groot Cuby-liefhebber. "Ik kende Pieter al een paar jaar," vertelt hij desgevraagd. "Ik wist dat hij deze bijzondere collectie had en ik heb ooit tegen Pieter gezegd dat als hij zou overwegen om zijn verzameling weg te doen, dat hij dan eens aan het Drents Museum zou moeten denken."

Bleijleven4Op de vraag waarom, heeft Harry Tupan een duidelijke mening. "Als je het hebt over Drents cultureel erfgoed, dan horen Cuby & the Blizzards daar absoluut bij. Wat de blues in Nederland betreft, hebben zij Drenthe op de kaart gezet. Bovendien is de groep zó diep geworteld in de Drentse cultuur, dat je daar onmogelijk omheen kan. Harry Muskee was niet alleen muzikant, maar ook ambassadeur van Drenthe, in vele opzichten. Nu hij er niet meer is, valt er een muzikale en culturele pijler weg. Voor het Drents Museum is het een taak om die erfenis op verantwoorde wijze voor het nageslacht te bewaren. Wij onderhouden een warme band met het C+B-museum en men kan daar altijd in bruikleen over het materiaal beschikken. Dat is ook een wens van Pieter. Wij hadden al een bescheiden collectie, maar met de aankoop van zijn verzameling is de toekomst van dit belangrijke Drentse muzikale erfgoed verzekerd."

Dit laatste is ook de hoofdreden dat Pieter Bleijleven uiteindelijk besloot om zijn verzameling van de hand te doen. "Het heeft een tijd door m’n hoofd gespookt," bekent hij. "Wat je uiteindelijk wilt is dat je verzameling intact en goed bewaard blijft en dat de mensen ervan kunnen genieten. Ik voel mij best gevleid en trots dat het Drents Museum mij benaderde. Er is geen betere plek denkbaar, anders had ik mijn verzameling nooit weggedaan. Het is ook een stukje erkenning wat betreft de waarde en het belang van C+B voor de nederpop. Bovendien vind ik het wel wat hebben dat mijn kinderen en kleinkinderen later kunnen zeggen: Kijk dat is nog van papa of van opa geweest."

Compleet?
Is de vinyl- en CD-collectie van C+B nu helemaal compleet?  "Er ontbreken eigenlijk nog twee platen," zegt Pieter met enige spijt in z'n stem. "Een Italiaanse persing van de elpee Appleknockers Flophouse en de Zuidafrikaanse single met dezelfde titel. Die zijn uitermate moeilijk te krijgen. Een collega-verzamelaar heeft ze wel, maar ik niet, tenminste tot nu toe niet."

Bleijleven6Het eerder genoemde schilderij Harry Muskee 50 jaar en een Chileense persing van de verzamelelpee King of the World uit 1970 beschouwt hij als de meest bijzondere stukken. "Van die plaat zijn er maar heel weinig exemplaren en ik heb veel moeite moeten doen om er één te bemachtigen. Het is toch wel bijzonder dat Philips destijds in zo’n dictatuur een elpee van een Asser bluesbandje heeft uitgebracht."


Met de opmerkelijke en toch ook bewonderenswaardige aankoop van de 'collectie Bleijleven' staat één ding als een paal boven water. Het Drents Museum heeft een werkelijk fantastische verzameling bemachtigd. Een kijkje bij het museum, waarnaar de collectie recentelijk werd overgebracht, bevestigt dat.
Harry Tupan: "Het is echt heel mooi materiaal. Er zitten promo's bij, verschillende hoesjes, persingen uit diverse landen. Maar ook talrijke posters, foto's en knipsels. Kortom een tijdsbeeld van ruim veertig jaar. Dat maakt het allemaal zo uniek. Het is niet alleen een muziekcollectie, maar ook een fraaie visuele verzameling, goed geconserveerd en grotendeels compleet."

Bleijleven3Uiteraard heeft Pieter (op de foto met de oorspronkelijke C+B-bassist Willy Middel) nog wel het een en ander aan Cuby-materiaal in huis. Dubbele exemplaren bijvoorbeeld. "Want ik kan het toch niet laten," zegt hij beslist. "Ik houd m'n ogen en oren goed open. En als ik ergens nog iets leuks of bijzonders tegenkom, dan sla ik keihard toe. Dit zit nu eenmaal in het bloed van de echte Cuby-verzamelaar en dat zal ook altijd zo blijven!"

 


Bleijleven5 

 

 

 

 

 

 

 

 









Artikel en foto's: Koert Broersma -
k.e.broersma@home.nl

Naar boven